På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 220509

HMS Falken

Efter vi kommit fram till syd Koster var majoriteten av besättningen fortfarande lite omtumlade av havets krafter och de få timmarna sömn man fått. Vid 14 tiden hade vi äntligen förtöjt och man kunde gå upp på stabilt land igen. Vi fick tillåtelse att gå en tur på ön, det var en fantastisk utsikt där man kunde se den norska kusten. Natten sedan var lugn, och alla kunde vila ut med en god natts sömn.

Under dessa dagarna hade ett färskvattenfilter gått sönder så vi hade ont om vatten, nere på 40% och vi fick inte duscha längre. Vi fick därför ligga till kaj på koster några timmar extra för att bunkra upp på färskt vatten. Vi begav oss från koster på väg mot Smögen på fredag morgon och vädret var soligt med mindre vind än onsdagens natt. Vi seglade lugnt i några timmar men blev sedan tvungna att köra för motor den sista biten eftersom tidsramen var tajt. Då började de blåsa upp lite, vågorna gick höga och vi som hade vakt fick ta på oss regnkläder för att inte bli dyngsura. Jag har lyckats klara mig undan sjösjukan och satt för det mesta i på halvdäck i aktern på båten och kollade på de rullande vågorna, och tillslut vaggad till söms uppe på däck.

Under fredagens färd fick vi även vara med på en övning med en av sjöräddningens helikoptrar. Eftersom vi har en båt med hög rigg, alltså masterna och alla tampar som går upp och ner. Det firade ner en man från helikoptern som informerade oss om vad sjöräddningens helikoptrar har för uppgifter och liknande.

På kvällen hade Brassen lyckats fixa vårt vattenfilter så alla skulle såklart duscha. Vi fick även en chans att se den filmlika havsstaden lite. Det var ganska roligt att bli stannad av folk omkring och bli frågad ”är ni poliser?” eller ” vad gör ni här?” eftersom man går i uniform.

Lördag morgon la vi ut från hamn klockan 10 och körde inomskärs utan att hissa segel, dagen var solig och klar för en hel dag att plugga på tampar och uttryck vi använder ombord. Vi var nu på väg mot Sveriges ända fjord. På vägen blev besättningen glatt överraskade av en älg som simmade längst en av öarna.

Längre in i fjorden var det min vakt som hade poster och jag skulle vara utkik, jag har inte klarat att klättra upp de 18 metrarna i masten än, men den dagen klättrade jag nästan upp till toppen för att utmana mig själv och få en bättra titt på landskapet omkring mig. Det var helt fantastiskt att kunna se så mycket mer där uppifrån. Vi skulle lägga oss i röjdykarnas bas för natten, de visade oss lite utrustningen de använder och allmän info om röjdykarna.

På kvällen sedan hade vi tillgång till en bastu och ordentliga duschar, det var helt otroligt skönt att kunna stå under varmt rinnande vatten i mer än en minut, jag tog även mitt första dopp för året.

Det har varigt jättetrevligt att segla hittills även ifall händerna känns som de kommer ramla av och fötterna gör ont av skorna, detta är absolut en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Om någon mer tänker på att åka med någon gång, ta med arbetshandskar och varma kläder!

222 Emma Klüft

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *