På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken #2

gladanochfalken

2013-06-11 Tisdag Kl 0830.

Hej!! Då var vi till ankars utanför mynningen till floden Seine som rinner ut vid Le Havre. Senare under förmiddagen ska ta vi ta oss upp till Rouen . Lotsen anländer vid elva och beräknad tid till mål är sju timmar Det gångna dygnet har vi kämpat oss fram emot tidvatten ström som tidvis är upp emot 5,6 knop vilket gör att Falken klarar en fart av 2 knop mot mål. När vi har haft tidvattnet med oss har vi en fart på ca 8-9 knop. Mestadels tar de ut varandra fast strömmen ser lite olika ut i området. Vi har varit tvungna att ta det lugnare mot för att spara bränsle på järngenuan så det räcker till floden. Efter tolv dygn till sjöss har vi två ton kvar, av totalt de sex vi startade med Av detta har ca 1,2t gått till el produktion, viss olja till värme, resten till huvudmotorn. Besättningen håller på att snygga fartyget inför hamnbesöket och alla verkar på topp inför detta.

Med vänlig hälsning R.Lange 2:0.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *