Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190520

HMS Falken

Efter en bussresa på 17 timmar kom vi äntligen fram till Boulogne sur Mer. Vi kom dock fram några timmar för tidigt och den förra elevkullen hade inte hunnit mönstra av än. Så det fick bli lite sightseeing i den väldigt tomma lilla sjöstaden vi nu befann oss i. Det visade sig senare under dagen att staden enbart hade varit tom för att klockan hade varit runt sex på en söndagsmorgon. Efter att ha utforskat runt lite tog vi oss tillbaka till HMS Falken för att mönstra på. Detta blev min totalt 5de ombordmönstring på flottans skonerter HMS Gladan och Falken. Ombordmönstringen går till så att man först tar på sig en säkerhetssele och klättrar upp i vantet, eller det som ser ut som stegar på sidorna av masterna. Man klättrar upp i fockmasten och sen ner igen, och sen upp igen i stormasten och sen ner igen. Båda masterna är runt 30 meter höga.
Efter man har klarat av detta går man fram till halvdäck, där man styr båten, och anhåller hos fartygschefen att få segla med HMS Falken som en del av besättningen. Vi fick våra skeppsnummer och uppgifter (själv blev jag förtoppsgast denna gång) och sedan var det bara att packa in i sina lådor och skåp och göra sig redo för dagens fullspäckade schema.
Efter lunchen följde olika aktiviteter/lektioner som alla behöver gå igenom innan man kan kasta loss. Saker så som vad de olika tamparna på ens station heter, hur schemat fungerar, hur man står utkik eller rorgängare, hur man rondar maskin, hur en losskastning går till och massa annat roligt. Under hela dagen var vi även en stor turistattraktion då den lilla hamnstaden hade en strandfestival under full gång. Redan efter middagen vid 18:00 var det losskastning och det kändes både kul och lite spänt eftersom man vanligtvis har minst ett helt dygn på sig att lära allt nytt och vi hade drygt 10 timmar. Men allt har gått bra hittills. Sjösjukan har tagit sina första offer men trots yrsel och illamående kämpar alla på bra detta första dygn ombord. Sitter just nu i navigationshytten och värmer mig efter tre av fyra timmar på vårat (tredje kvarters) första vaktpass och klockan är 02:45. Snart ska jag upp i masten och lösa av utkiken och sen väntar bingen (sängen på sjöspråk). Det var nog allt jag hade och säga för denna gång. Vi gör bra fart upp mot Holland för tisdagens mottagning (bland annat därför vi kastade loss redan idag och varför vi går för motor just nu) och har för någon timme sedan passerat Dover-Calais. Jag ser verkligen fram emot de kommande dagarnas segeläventyr. Det är alltid lika underbart ombord på Gladan/Falken. På återhörande och återseende, Gustav Granlund.

 

3.Skepparens tillägg:
Vi har nyss fått ombord en extra elev denna resa. Eleven kallas Charlie och kommer i grunden från klass 2 från Halltorp skola. Charlie har varit på vandrande fot sedan september förra året och har varit i bland annat Italien och Kroatien. Hans förra resekamrat kände dock att det var dax för nya äventyr, så när eleverna idag skulle mönstra ombord fick de ta över ansvaret över denna nallebjörn från busschauffören som kört dem till Boulogne-sur-mer.
Vi får se hur länge han får följa med på resan, kanske får han en ny resekamrat redan i Holland, eller kanske i Kielkanalen, för att sedan åka ut i världen på ett handelsfartyg eller liknande!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *