På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190515 (2)

HMS Falken

Dagen har varit fullspäckad av aktiviteter, såhär såg dagens fullspäckade schema ut.

09:15 ”Stationer”

”Båda vakter till manöver, klart att sätta segel!”

”Hal dör”

”hissa”

”sätt stoppare”

”stoppare tagen”

”fast”

Dags att hissa seglen efter en natt på motor. De flesta seglen skulle upp för att åter låta vinden ta oss framåt. Det är slitsamt att få upp alla segel. Många tampar att hålla koll på, tunga drag, slitna händer och ostabilt underlag. Ett organiserat kaos som pågick i en och en halv timme. I kaoset har vi våra skeppare som ger oss uppgifter och instruktioner som leder oss in i mål. Efter lite om och men kunde vi stänga av motorn och istället använda vindens kraft.

11:30 Lunch

Kockarna bjöd på rykande färsk carbonara som mättade alla våra magar. Mycket god såklart!

13:00 Tävling i vändningar

”Klart att vända genom vind”

Var beredd lossa gamla klyversskot

Var beredd fira över stagfocken

Hala hala hala, klyvers skot loss! Fira! Kom igen nu, hala det sista!

Kvajla tamparna, klara upp på däck! Kom igen då

Kvajla kvajla kvajla! Sätt er ner på däck när ni är klara! Kom igen, sitt ner!

Klar, förstation klar

Snyggt, förstation är snabbast igen under 3dje skepparens ledning!

Efter lunchen samlades vi på däck och möttes av en någorlunda spänd stämning, något var på gång. Det var tävling i vändningar som stod på schemat, förstation mot storstation. Bäst av två. Resultatet visade att förstation var lite vassare på att vända även om storstation inte var långt där efter. I och med tävlingen satte vi nytt personligt tidsrekord på vändning, endast 8 minuter tog det att slå. En sjukt mycket bättre tid än första gången då det tog ca 20 minuter.

13.30 uppställning

Varje dag är det uppställning klockan 13.30 där vi pratar om dagen, har nyhetsuppläsning och någon håller ett föredrag och kommentarer från bloggen delas ut. Dagens 13.30 uppställning började som vanligt men det tog inte lång tid innan stämningen snabbt ändrades och blev skum. Vi fick nämligen besök av någon som kallade sig ”sir zero”. Denna varelse var här för att döpa oss och fira att vi för första gången seglat över nollmeridianen, en ytterst annorlunda tillställning som innehöll både att krypa i mjöl och bli vattenstänkt.

16.30 Bärga seglen

Det var dags för oss att ta ner seglen för denna resa, vi kommer nämligen gå på motor i natt och tidigt imorgon ankra utanför vår slutdestination, Boulogne-Sur-Mer. Resan börjar sakta gå mot sitt slut och nu är målet nära.

18.00 Middag

Dagens middag var en variant av kalops, lika så den fantastisk god.

21:30 Dags att sova för oss som inte har vakt.

Det va en lång men händelserik dag, vilket är superkul. Nu är det dags för oss att sova innan vi måste vakna igen för nattens vakt.

Tack och god natt!

// Kv2 chef Larsson och praktikant fenderchef Petersson

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Tina Petersson 16 maj 2019 07:48

    Så himla kul att läsa om vad ni gör och se era foton och att få vara en stolt praktikant puttifrån-kudde-chefs mor. Det värmer modershjärtat.
    Här på Öland strålar solen, som alltid och jag ska ta en långpromenad i vår så kallade skog, typ 20 träd i klunga, och längs stranden vid Kalmarsund. Kommer nog tyvärr inte få se någon så vacker skonare som er. En dag ska jag också segla på en sån skönhet, man får aldrig sluta drömma! Hoppas ni har tid för en sista savasana där ni kan ligga på däck och se upp på himlen, seglen och andas. Namaste!
    Over and out saknar min lilla linslus och hennes glada KV2 chef kram till er alla den stolta modern Petersson

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *