Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190120

Linus Grann

Klockan är 17:16 UTC, det blåser vita gäss på vågorna och efter att ha satt gaffel- och stagfock gör Falken en behaglig framfart på 7 knop. Fartyget rullar skönt på sjön, man kan äta sin middag utan halkskydd på borden, vissa av oss kadetter tar tillfället i akt att plocka ner solhöjder med hjälp av sextanter för att positionera oss. I navigationshytten finner en ensam flaggkadett en lugn stund att författa ett resebrev.

Falken har lämnat hamn i San Sebastian efter en trevlig kväll och vi beger oss nu ut på vår sista och längsta etapp. Det blir en resa över två dygn som skall ta oss cirka 130 nautiska mil. Från ön La Gomera i väst runt Teneriffas södra udde, genom accelerationsområden, där viden samlar kraft och blåser upp, för att leda till den sista sträckan nordvart längs Gran Canarias östkust.

Falken skall göra fart mot destinationen under dygnets alla timmar och de tre vaktlagen kommer turas om att leda navigationen och framförandet av fartyget, natt som dag. Att navigera under natten innebär andra förutsättningar jämfört med dagen, men efter vår tid på Sjöstridsskolan är vi väl rustade a

tt hantera de utmaningar mörkret medför.

Min kadettkollega ändrar vår kurs för att möta trafik, på sjön vill alla segla på samma ställe, giren kostar oss en halvtimma i beräknad ankomsttid. För att ta igen tiden ropar vaktens skeppare att vi skall sätta ytterligare segel ”Fria törnar till storluckan, förstation akteröver, beredda sätta Fisherman”. Därmed är den lugna stunden slut och kadetten får raskt avsluta sitt resebrev!

Hal dör!
Flkd Rydnell

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *