Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

RESEBREV HMS FALKEN 181213

Linus Grann

Trevlig och glad Lucia!

Timmerman här! Här kommer mitt första resebrev på över ett år. I nuvarande stund ligger vi förtöjda i Santa Cruz och jag går mitt andra pass som VO2. Efter detta dygn är jag färdigutbildad inom VO-tjänsten och kommer kunna vara vakthavande ”officer” (är än så länge bara sjöman) om tjänsten så kräver. Om bara några dagar går min provanställning på sex månader ut vilket betyder att jag nu blir tidsvisanställd i minst fyra år. Tiden går fort! 2016-2017 var jag Ljungman ombord på HMS Gladan. 2017-2018 gjorde jag GMU i Karlskrona och tog examen i juni som Motorman. Sedan dess har jag hunnit segla flera tusen sjömil. Från Luleå i norr till Malmö i söder, Stockholm i ost och Marstrand i väst. Sedan från Karlskrona via Kielkanalen, in genom Gibraltar sund och runt i medelhavet, ut genom Gibraltar och slutligen nu nere på Kanarieöarna. En början på ett liv till sjöss och en lång karriär!

Vad gör då en Timmerman? Jag gör en stor del av underhållet ombord. Jag målar, smörjer, syr, splitsar, lackar, slipar, svärtar och bänslar. Varje morgon efter frukost gör jag en riggrond där jag klättrar längst upp i båda masterna och inspekterar samtliga block och tampar. Under dagen gör jag allt från att byta vevlingar och laga block till att leda manövrar med segel, bom och rå. Det sista jag gör innan jag tar kväll är kölronden då jag inspekterar fartygets samtliga kölar. Ett eget utrymme med arbetsbänk, verktyg, reservsegel, block, schacklar, vajer och tamp ingår. Allt en Timmerman kan önska sig!

Med undantag från andra plattvakten kl1800-2000 är jag vaktfri och går som dagman. Att få sova om nätterna och vara uppe på dagen är bekvämt. Men en del av mig dras ändå mot att bli skeppare. Som skeppare har man ett större ansvar och är mer specialiserad på segling. Man går trevakt med fyra timmar som däcksbefäl följt av åtta timmar av relativ ledighet. Vem vet vad framtiden bjuder på?

Allt som allt är jag mycket nöjd med mitt karriärval. Ombord får jag ett mycket omväxlande jobb med goda möjligheter för personlig utveckling. Jag stormtrivs!

Gustaf Wykman, Timmerman.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

3 kommentarer

  • Agneta Wykman 13 december 2018 16:57

    Jag är mycket stolt över dej, sonen min!
    Kram från Mamma.

  • Ann-Margret Fyhr 13 december 2018 10:32

    Ja du timmerman du svärtar och bänslar,men vad gör du då? Jag får kolla med ordlistan! Lycka till!

  • Berit Tomasson 13 december 2018 09:47

    Hej! Vad roligt att läsa om vad en Timmerman gör,önskar dig lycka till i framtiden! Hälsa alla önskar er en fin Luciadag. Beda

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *