Titeln ”Brass” finns endast på flottans fartyg HMS Gladan och Falken. (Vad jag vet) Var denna titel kommer ifrån finns det många idéer om, själv har jag min. När segelfartygen blev så stora att man hade svårt att hantera vissa segel för hand så installerades det nya fina instrumentet, ångmaskinen. I första hand ”brassade” man rår med maskinen så att vinden kom in i rätt vinkel. Ångmaskinen kördes av ”Brassen” medan pannan eldades av ”Eldaren”. Om vi i dag har en motorelev ombord så tituleras han ”Eldare”. På de flesta fartyg i övrigt är titeln Chief eller teknisk chef respektive motorman för eldaren.
Just nu är jag semestervikarie för ordinarie ”brassen”, i övrigt åtnjuter jag livet som pensionär. Att vikariera på skonert började för min del hösten 2010 då jag skulle vara ombord tre månader, detta vikariat varade tre år. Sedan har det blivit någon månad varje år. Snabbaste utryckningen var en gång då divisionschefen ringde fem min i 12 på natten och frågade om jag kunde åka till Lissabon i morgon bittida!!!!! Planet går från Kastrup kl 07,00….. Ja visst, vad gör man inte för flottan.
När man talar om för kompisar och gamla kollegor att man skall vara chief på en segelbåt så får man ofta höra att det måste vara världens enklaste jobb, bara segel, ingen teknik ombord. Nåja !!!!!!!!
Tro det eller ej, men vi har sex (6) dieselmotorer ombord, samt nästan lika mycket övrig teknik som på ett större fartyg, om än i lite mindre format.
Huvudmaskinen, den som driver propellern, är en 5-cylindrig SCANIA på ca 300 Hk. Så ung o modern att man knappt kan åtgärda minsta lilla fel utan att ha tillgång till en Scania dator. Nåja, motorn går bra och sedan vi fick en riktig startnyckel i stället för touch-controllen så är jag riktigt nöjd.
Två st Cummins dieselgeneratorer på ca 130 Hk ger oss den elektricitet vi behöver i normalfallet. När vi ligger i hamn eller för ankars behöver vi inte så mycket ström, då nyttjar vi en liten Caterpillar dieselgenerator som står ljudisolerad långt akterut, tyst och fint blir det då i fartyget.
I den händelse att vi skulle få en s.k. ”black out” d.v.s. att vi blir helt utan ström då har vi en liten dieselgenerator som kan ladda våra nödbatterier för radar, plotter och radiokommunikation. Sist men inte minst har vi en nöd-brandpump som drivs av en liten dieselmotor. På ”Ribben” (Gummibåt) sitter det en 40 Hk utombordsmotor.
Om vi inte kan segla utan måste gå för motor förbrukar vi ca 35 – 40 liter dieselolja i timmen totalt.
När det börjar bli kallt i fartyget behövs värme, ingen vill väl duscha kallt. Till värme och varmvatten har vi en konventionell villapanna. Värmepatron om vi endast vill ha det lite ljummet.
I varmare farvatten blir det tvärt om, de moderna instrumenten, radar, plotter, kommunikation mm tål inte för mycket värme, därför har vi även ett litet aircondition-aggregat för navigationshytten.
Ugnar, spis, diskmaskin och kaffekokare. Vem sa att dom inte kan krångla?
Färskvatten tillverkar vi själva, vi tar in sjövatten till ett s.k. OSMOS aggregat. Av 100 liter sjövatten får vi ut ca 10 liter dricksvatten. Vårt aggregat tillverkar ca 200 liter dricksvatten i timmen. Innan vi kör ut vattnet i systemet går det igenom ultraviolett ljus för att ta död på små kryp som vi inte vill ha i oss. Det hela fungerar även i salt atlantvatten.
Hydroforpumpar för färsk och sjövatten.
Frysmaskineri med kylvattenpump.
Grönsaks och matkylar
En hydrauldriven brandpump som drivs av huvudmotorn samt en elektriskt driven brandpump, allt för att kunna släcka bränder till sjöss.
Det finns pumpar och tankar för att ta hand om det här också.
Att undervisa eleverna i tekniska saker ingår också i mitt jobb, bl.a. i hur man inte skall hantera sina telefon och datorladdare.
När kollegan fryser på däck då går jag ner och småmyser bland all teknik ………… Någon styrd arbetstid har jag inte, men det har hänt att jag arbetat ett dygn i sträck ute i atlanten.
Såhär glada blir mastskepparna när jag skriver resebrev!
Hälsar Tommy Nilsson / Teknisk chef / /brass / chief.