På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170414

HMS Falken

Det har nu gått 4 dagar sedan vi kom till Las Palmas och nu seglar vi för första gången med 8 segel och ligger på en fart på 3 knop. Solen skiner fortfarande och dem flesta börjar bli bästa vän med solkrämen, igår fick vi uppleva något som inte många får i sitt liv, vi fick en privat guidning av naturskyddsobjektet, Isla de selvagen vilket många ansåg vara en otroligt fantastisk på grund av dess utsikt. Inatt fick jag uppleva en av dem jobbigaste nätterna i mitt liv då jag inte kunde sova och fick mellan 04:00-08:00 sitta på däck, och var då inte tillåten att gå under däck då min vaktpost går ut på att följa skepparens order. Det slutade med att nästan alla från den vakttiden idag är helt slut och trötta. Men energin från solen gör nog alla ganska glada och tror inte någon på denna båt saknar det svenska vädret, men man hör att vissa börjar få en hemlängtan. Mitt Kvarter vilket är kvarter 4 fick i natt se den coolaste månen någonsin, när månen gick upp i natt var den brandröd och ett par timmar innan det fick vi se en vacker solnedgång och jag fick se den uppifrån masten. Under natten såg vi 1000 stjärnor och det var en himmel som man aldrig kommer att glömma // 422 Elliot Joshua

Det här är min andra segling och de här 4 dagarna har påmint mig om båda de dåliga och de extremt bra sakerna man upplever här på båten. Jag har sett folk hänga över relingen 24 timmar om dygnet och jag har sett folk med så mycket energi  att jag nästan blir trött bara av att kolla på dem. Men hur trött jag än är så är det den sjukt bra stämningen som håller ens humör uppe när man står uppe i masten den sista timmen på vakten mellan 00-04. Som sagt så går jag runt trött 24/7 men ändå så skulle jag inte byta de saker vi hittills fått uppleva för någon sömn i världen. Men allt som allt så har vi haft en väldigt bra början även fast det finns folk och saker man saknar hemma. // 123 Gabriel Salminen

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.