På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 160515 #2

HMS Falken

Blogginlägg den 16/5

Att leda och att frysa

Nu har halva tiden till havs passerat och vi befinner oss i Kielkanalen efter att ha tillbringat ett dygn i Hamburg. För egen del var det lite skönt att få fast mark under fötterna och befinna mig på Moder Jord, där jag kände att jag hade kontroll när jag spatserade längst gatorna i Hamburg. Det är en av de saker jag finner svårast ombord, att jag saknar kontroll. I vardagen har jag kontroll på det mesta av praktisk natur runt omkring mig. Här ombord har jag lämnat över den i händerna på främlingar. Jag är van att leda mitt eget arbete och jag är van att känna kontroll.

Till en början kände jag ett behov av att skapa min kontroll, för att reda ut timmarna och tillvaron. Något som efter ett tag blev ansträngande eftersom jag inte hade en aning om vad som skulle hända i någon situation. Efterhand kunde jag släppa efter och låta mig ledas. Om ledarskapet ombord hade varit trevande, otydligt eller svagt hade jag inte lämnat över mig till att låta mig ledas. Istället hade jag försökt att ta över kontrollen (begå myteri). I en sådan här konkret verklighet blir det tydligt med hur väsentligt det är med ett tryggt och tydligt ledarskap, men också med styrning utifrån värme och humor. Det behövs även i ett arbete som är mer abstrakt till sin natur (administrativa tjänster, exempelvis), men det är svårare att identifiera dåligt ledarskap i den verkligheten, eftersom det finns en viss fördröjning mellan handling och resultat. Här, ombord på Falken, efterföljs handlingen av ett direkt resultat. Hade befälen ombord visat tveksamhet eller varit otydliga hade det visat sig i resultatet omgående och ingenting hade fungerat. Det hade också visat sig i resultatet om det rådde arrogans och översitteri (myteri igen). Istället för att förlora kontrollen har jag kunnat släppa den, om än succesivt. Att det sker succesivt beror på att jag är som jag är, inte på grund av någon annan.

Första dygnet ombord fick vi besked om att det bara är lata personer och idioter som fryser. Jag har frusit varje dag sedan jag klev ombord. Inte konstant, men intensivt under vissa stunder. Trots underställ, byxor, dubbla tröjor, jacka, mössa samt regnskydd, har detta varit möjligt. Något som för mig har varit nyttigt att känna, är att känslan av att frysa finns i flera olika nyanser. Tidigare upplevde jag ett konstant lidande i frysandet, nu när jag är klädd och ändå fryser, är det som att frysandet är en erinring, vet dock inte om vad. Kanske en erinran om att jag är lat, eller möjligen att jag är en idiot. Jag vågar dock påstå att jag i sådana fall inte är den enda idioten ombord.

Jag vill ge en kram till alla mina kära på fastlandet och i synnerhet till mina två älskade barn, Alice och Sune.

Med värme
Ylva Thomander

 

 

 

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *