På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 150309

HMS Falken

 Hej återigen alla bloggläsare!

Jag har lovat igen att skriva ett till äventyrsbrev om vad vi har varit med om, när vi seglade ifrån Algeciras till ankarplatsen utanför Chipiona i Spanien. I detta brev så höjs actionsnivån som förekom när vi var mitt i Gibraltar sundet, som är inloppet till medelhavet mellan Spanska och Afrikanska kusten.

Allt började när vi startade från Algeciras och satte kurs mot Chipiona då sjögången ökade direkt när vi lämnade hamnen. Vinden blev allt starkare ju längre ut vi kom i sundet och Falken började hoppa framme i fören. Som tur var hade vi medvind hela vägen men vad hjälpte det egentligen, HMS Falken gick ju inte lugnare för det. Det gick iallafall bra för oss elever på däck att hissa det segel som användes under rutten och det vändningar som gjordes under hela natten, när mätaren var upp mot 30m/s i byarna. Falken var väl förberedd med våra stormsegel satta (stormstor och  stagfock) Det var mitt vaktkvarter som fick början med nattvakten 20:00-24:00, då allt började bli riktigt hårt, tufft att arbeta under vakten, då det blåste storm och vågor började byggas upp, det var riktig action på däck under mitt vaktpass! Det som var mest respektkrävande var att stå vid rodret och styra rätt kurs som vakthavande officer gav oss under resans gång. Då det vräkte vatten på däck så man blev helt dyngblöt, samtidigt som man fick hålla i sig ordentligt när HMS Falken hade sån lutning pga vinden som pressade mot seglen. För att jämföra med er på fastlandet hur en storm för något på land är: att det sker stora skador på växtligheten, bebyggelsen på bla hus och träd. Så mycket är detta på sjön när det gäller vind mässigt och det är helt mäktigt att vara med om. Så allt var helt otroligt häftig och lärorik upplevelse jag fick under min vakt, det bästa hittills när jag tänker efter under dem 3 veckorna vi har varit ute med HMS Falken. Mer sånt hoppas jag får vara med om nu den sista veckan när vi skall segla mot Sevilla och sist Portimao i Portugal.

Min slutsats av detta ögonblick som hände under mitt vaktpass och som jag har tagit lärdom av är när det var mörkt under den tuffa stormen, är att man alltid skall hålla koll på varandra så att ingen skadar sig eller ramlar och att man håller i sig när man skall arbeta eller gå på däck. Det är den viktigaste kärnan i hela äventyret att man alltid håller ihop och att man ställer upp för varandra hela tiden oavsett väder eller vind, gör man det så visar man verkligen att man har gott sjömanskap som besättningselev ombord på HMS Falken. ” En för alla, alla för en” brukar jag förklara i vad teamwork är för något.

Tillslut vill jag säga att allt går som planerat, att vi håller tidsplanen som står på HMS Falkens hemsida och att jag fått en helt annan inblick för segelbåtar som är väldigt positivt, som jag inte hade med mig när jag mönstrade på i Las Palmas. Så jag tar tillbaka allt jag sagt om hur det är att segla till sjös, det är en helt fantastiskt känsla och upplevelse att vara med om.

Ha det bra så hörs vi av säkert senare!

Med vänlig hälsning Skansgast 123 Robin Larsson ( även känt som” körven”  ombord bland kamraterna)

DSC_1401 DSC_8416 DSC_1407 DSC_1405 DSC_1387 DSC_1400 DSC_8413

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Robert Larsson 10 mars 2015 12:36

    Hoppas att ni njuter av de sista dagarna som är kvar på HMS Falken.Det har varit roligt att läsa era resebrev.
    Hoppas att magsjukan försvinner,för det sista man vill e ju att bli sjuk.
    Ha de nu riktigt gött.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *