Hej återigen alla bloggläsare!
Jag har lovat igen att skriva ett till äventyrsbrev om vad vi har varit med om, när vi seglade ifrån Algeciras till ankarplatsen utanför Chipiona i Spanien. I detta brev så höjs actionsnivån som förekom när vi var mitt i Gibraltar sundet, som är inloppet till medelhavet mellan Spanska och Afrikanska kusten.
Allt började när vi startade från Algeciras och satte kurs mot Chipiona då sjögången ökade direkt när vi lämnade hamnen. Vinden blev allt starkare ju längre ut vi kom i sundet och Falken började hoppa framme i fören. Som tur var hade vi medvind hela vägen men vad hjälpte det egentligen, HMS Falken gick ju inte lugnare för det. Det gick iallafall bra för oss elever på däck att hissa det segel som användes under rutten och det vändningar som gjordes under hela natten, när mätaren var upp mot 30m/s i byarna. Falken var väl förberedd med våra stormsegel satta (stormstor och stagfock) Det var mitt vaktkvarter som fick början med nattvakten 20:00-24:00, då allt började bli riktigt hårt, tufft att arbeta under vakten, då det blåste storm och vågor började byggas upp, det var riktig action på däck under mitt vaktpass! Det som var mest respektkrävande var att stå vid rodret och styra rätt kurs som vakthavande officer gav oss under resans gång. Då det vräkte vatten på däck så man blev helt dyngblöt, samtidigt som man fick hålla i sig ordentligt när HMS Falken hade sån lutning pga vinden som pressade mot seglen. För att jämföra med er på fastlandet hur en storm för något på land är: att det sker stora skador på växtligheten, bebyggelsen på bla hus och träd. Så mycket är detta på sjön när det gäller vind mässigt och det är helt mäktigt att vara med om. Så allt var helt otroligt häftig och lärorik upplevelse jag fick under min vakt, det bästa hittills när jag tänker efter under dem 3 veckorna vi har varit ute med HMS Falken. Mer sånt hoppas jag får vara med om nu den sista veckan när vi skall segla mot Sevilla och sist Portimao i Portugal.
Min slutsats av detta ögonblick som hände under mitt vaktpass och som jag har tagit lärdom av är när det var mörkt under den tuffa stormen, är att man alltid skall hålla koll på varandra så att ingen skadar sig eller ramlar och att man håller i sig när man skall arbeta eller gå på däck. Det är den viktigaste kärnan i hela äventyret att man alltid håller ihop och att man ställer upp för varandra hela tiden oavsett väder eller vind, gör man det så visar man verkligen att man har gott sjömanskap som besättningselev ombord på HMS Falken. ” En för alla, alla för en” brukar jag förklara i vad teamwork är för något.
Tillslut vill jag säga att allt går som planerat, att vi håller tidsplanen som står på HMS Falkens hemsida och att jag fått en helt annan inblick för segelbåtar som är väldigt positivt, som jag inte hade med mig när jag mönstrade på i Las Palmas. Så jag tar tillbaka allt jag sagt om hur det är att segla till sjös, det är en helt fantastiskt känsla och upplevelse att vara med om.
Ha det bra så hörs vi av säkert senare!
Med vänlig hälsning Skansgast 123 Robin Larsson ( även känt som” körven” ombord bland kamraterna)