På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 140814

HMS Falken

Efter en natt med kuling vindar och hög sjö följde en dag med efterdyningar och avtagande vindar. Nattens påfrestningar hade satt sina spår i delar utav besättningen som mist värdefull sömn, då hög sjö samt krängningar försvårade den välbehövliga vilan. Trotts detta gick dagen i arbetets tecken då förlorad tid skulle tas ikapp. Även arbete med elevtampen fortskred med blandade känslor hos eleverna.

Den följande natten låg delar utav den gamla sjön kvar och vinden hade mojnat ytterligare.  Detta gav besättningen en möjlighet att vila. Detta lugna väder ersattes dock utav ett ösregn som sätter både moral och regnkläder på prov. Vridande vind och ökande styrka upp mot 15m/s ger oss dock en slör som tar oss upp i farter på 11knop med toppar på 12.1knop. Just 11knop är en speciell fart för dessa fartyg då den hastigheten medför någonting som ombord kallas för elvaknopsvågen. Detta är en extra svallvåg i aktern som dyker upp vid just 11knop, och därmed namnet. Denna fartökning har medfört att vi strax är ikapp och förbi Kruzenshtern som är ett ryskt skolfartyg på 114m och är ett utav världens största historiska segelfartyg.  Som likt oss stävar hon mot Gdynia och 40års jubileet utav Baltic Sail.

Den interna tävlingen mellan chefen och brassen om antalet förtöjningar/losskastningar som sker via segel eller motor. Leder chefen för tillfället med 5-3, och besättningen är förväntansfull inför den kommande förtöjningen i Gdynia som enligt ryktet kommer att vara ”lite knivig”.

I skrivande stund hörs ett ljud ifrån Gunrummet och brassen kommer flygandes ut och försvinner ner för lejden. Samtidigt hörs skratt och det visar sig att en liten fågel har på något oklart vis tagit sig in i Gunrummet och försöker nu förtvivlat att ta sig ut. Med blandade känslor och viljor påbörjas ett räddningsförsök utav fågeln och jag ombedes att dokumentera händelsen, med fartygskameran. Under denna tid har fågeln tagit sig in i navigationshytten där jag som logg-gast/bloggare har blivit placerad. Fågeln ser nu sin chans att ta sig ut via ventilen som finns här. Dessvärre är den stängd och fågelns flyger förgäves mot den stängda rutan. Vi tar då vår chans och genom att skärma av fågeln mot resten av hytten mha av ett sjökort lyckas denna bloggare att få ut fågeln.

Detta är dock ett axplock utav allt som sker ombord HMS Falken under denna segling. Dessa lite mer iögonfallande händelser varvas med klädes-, samt skomarodörer som försvårar besättningens liv ombord.

Men nu skall bredfocken hissas för att möjliggöra en skyndsam omkörning utav Kruzenshtern på hennes läsida.

Fair winds and following seas

Kd Frelin, skeppsnr 432

DSC_2176 DSC_2168 DSC_2153

DSC_2171 DSC_2166 DSC_2147

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *