Efter en natt med kuling vindar och hög sjö följde en dag med efterdyningar och avtagande vindar. Nattens påfrestningar hade satt sina spår i delar utav besättningen som mist värdefull sömn, då hög sjö samt krängningar försvårade den välbehövliga vilan. Trotts detta gick dagen i arbetets tecken då förlorad tid skulle tas ikapp. Även arbete med elevtampen fortskred med blandade känslor hos eleverna.
Den följande natten låg delar utav den gamla sjön kvar och vinden hade mojnat ytterligare. Detta gav besättningen en möjlighet att vila. Detta lugna väder ersattes dock utav ett ösregn som sätter både moral och regnkläder på prov. Vridande vind och ökande styrka upp mot 15m/s ger oss dock en slör som tar oss upp i farter på 11knop med toppar på 12.1knop. Just 11knop är en speciell fart för dessa fartyg då den hastigheten medför någonting som ombord kallas för elvaknopsvågen. Detta är en extra svallvåg i aktern som dyker upp vid just 11knop, och därmed namnet. Denna fartökning har medfört att vi strax är ikapp och förbi Kruzenshtern som är ett ryskt skolfartyg på 114m och är ett utav världens största historiska segelfartyg. Som likt oss stävar hon mot Gdynia och 40års jubileet utav Baltic Sail.
Den interna tävlingen mellan chefen och brassen om antalet förtöjningar/losskastningar som sker via segel eller motor. Leder chefen för tillfället med 5-3, och besättningen är förväntansfull inför den kommande förtöjningen i Gdynia som enligt ryktet kommer att vara ”lite knivig”.
I skrivande stund hörs ett ljud ifrån Gunrummet och brassen kommer flygandes ut och försvinner ner för lejden. Samtidigt hörs skratt och det visar sig att en liten fågel har på något oklart vis tagit sig in i Gunrummet och försöker nu förtvivlat att ta sig ut. Med blandade känslor och viljor påbörjas ett räddningsförsök utav fågeln och jag ombedes att dokumentera händelsen, med fartygskameran. Under denna tid har fågeln tagit sig in i navigationshytten där jag som logg-gast/bloggare har blivit placerad. Fågeln ser nu sin chans att ta sig ut via ventilen som finns här. Dessvärre är den stängd och fågelns flyger förgäves mot den stängda rutan. Vi tar då vår chans och genom att skärma av fågeln mot resten av hytten mha av ett sjökort lyckas denna bloggare att få ut fågeln.
Detta är dock ett axplock utav allt som sker ombord HMS Falken under denna segling. Dessa lite mer iögonfallande händelser varvas med klädes-, samt skomarodörer som försvårar besättningens liv ombord.
Men nu skall bredfocken hissas för att möjliggöra en skyndsam omkörning utav Kruzenshtern på hennes läsida.
Fair winds and following seas
Kd Frelin, skeppsnr 432