På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 130914

gladanochfalken

Ohoj!

Position: Förtöjda Strömstad 

Ännu en dag i kungens tjänst är förbi och ännu en dag stundar. Igår lördag var en minst sagt händelserik dag.

För många av oss startade dagen med nattsegling som för många var en både kul och lärorik upplevelse. När vi i styrbords vakt gick på vårt pass hade vi nyss passerat Hallands väderöar. Vi höll en nordlig kurs i fyra knops fart mot Strömstad.

Under förmiddagen fortsatte utbildningen med bland annat manöverbordövning där vi använde oss utav att dreja bi, vilket innebär att man gå upp i vindöga och skotar förseglen mot vinden samtidigt som man skotar ut storseglet. Detta gör att fartyget stannar upp och kommer tillbaka till den punkt där personen föll över bord, eller i vårt fall livbojen.

Då man nästintill står still när man drejar bi passade vi på att träna på fartygets övergivande.

Förmiddagen fortsatte med rasande fart och efter lunch satte vi jagare och toppsegel. För kadetter och vissa elever blev det lektion med fartygschefen i seglandets teori vilket gav en större förståelse vad vi gör. Vi hade en fin seglats in genom Kosterfjorden.

Nästa trevliga moment blev att segla in och förbi Strömstad, vid 15-tiden bärgade vi segel fällde ankare för natten. Med kurrande magar väntade en härlig middag med torskrygg, kokt potatis samt Sandefjordssmör, kockarna levererar. Mums!

Efter en lång dag med lite sömn var det dags att slappna av med våra nyfunna vänner. Babords vakt satte ankarpost, vilket innebär att minst två man skall vara upp och hålla koll på fartyget, man byter av varandra fortlöpande under natten. Uppgiften är att kontrollera att vi ligger på samma position med hjälp av tre pejlpunkter och pejlskiva, gå maskinrond och pratar lite strunt med varandra.

Nu har det äntligen blivit dags att krypa till kojs, imorgon söndag väntar ett trevligt ”open ship” i Strömstad och för samtliga ombord blir det fast mark under fötterna. Hjärtligt välkomna om ni är faggorna.

Elev Landgren & Kd Hafström.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *