God morgon readers.
Klockan är nu eventuellt 05.38. Detta står mycket oklart för en nyss purrad styrbords rundhus-sovare om klockan är omställd ännu eller ej. Som sagt bytte jag, Tegel upp mig från nyss sovandes i formation skithög upphöjt i kvadrat till att få sitta i gunrummet i värmen och roa mig med skrivandets konst. VO = allt för snäll till skepparen på däcks stora förtret. Inatt har styrbordsvakten, det vill säga den jag tillhör, förmånen att få gå vakt 20-00 och 04-08. Tunga timmar men det ser ut att bli en fin morgon och det är lugnt på havet. Mycket skönt att det lugnat sig med tanke på gårdagens prövningar som rör ”en hand för fartyget och en hand för dig själv”. Det gungade till ordentligt emellertid. Inte för de gamla rävarna ombord såklart men för en färsking som mig räckte det gott och väl. Nåväl, vi är nu inne i Engelska kanalen om jag hade vässat öronen rätt vid 04.00 förfångningen. Detta innebär en rad olika saker och för att ta som exempel trafiksepareringssystem. Trafiksepareringssystem: en motorväg fast på sjön. Ish. Mycket båtar. Underbart tycker en annan vars senaste tio dagars erfarenheter av övrigt liv på jorden bestått av en svala, en duva och typ två containerfartyg i promilleformat på sin höjd. Förutom besättningen såklart. Den ensammaste besättningen på jorden. Tills nu. Mycket bra. Engelska kanalen betyder även ett stort steg i jakten på att komma fram till Le Havre i tid, mycket viktigt. Och teckning på mobilen. Kan inte understrykas nog hur viktigt. Om sockerabstinensen botas av att smsfunktionen åter införlivas i våra liv är oklart. Sockerabstinens undrar ni och JAA det har vi. All markans choklad är uppköpt sedan en tid tillbaka och på trossbottens svarta marknad cirkulerar några sista kitkat till skamliga priser. Än har vi (jag) värdigheten i behåll och stålsätter oss men vi får se hur länge den kan tänkas vara.
Vi utsätts för spännande prövningar ombord nästan jämt. Saker pajar lite här och där vilket har sin charm förstås så länge det inte uppstår dusch- och spolförbud, vattenläcka, svartvattenläcka, trasiga ventiler, att jag kanske spolar relingen för att göra det fint under rent skepp och tappar munstycket i sjön etc samtidigt. Najs med inslag av bajs. För er som inte vet det innebär svartvatten avloppsvatten. Nu finns kompetent personal att tillgå vilket bjuder på många kreativa lösningar och halv-lösningar men visst är det skönt att närma sig land. Det är ett kollektivt hopp och tro på att vi kommer fram på tisdag för att kunna roa oss lagom i Frankrike fram till avmönstring. Ett gäng blir av till Paris för att låta ett annat roa sig i Rouen och så vidare. Det blir najs. Nu må jag bege mig ut på däck i hopp om att få se en greenflash. (finns på riktigt, google it!), snart är vi hemma! Ha det!
Hej! Hundvakt kl 0125 , 9 juni I natt har vi nått upp till början av Engelska kanalen. Fartygstrafiken har blivit intensiv, mycket fiske och handelsfartyg. Har under vakten redan fått prata med några fartyg för att på kalla deras uppmärksamhet, då passageavstånd och vetskapen om segelfartygs manöverförmåga inte alltid är den bästa hos det moderna sjöfolket. Vi har ca 240 Nautiska mil kvar till Le Havre och inseglingen mot Rouen. Tidvatten strömmen har just vänt till vår fördel och hjälper till med 1,3 knop åt rätt håll. Det tar 3 timmar efterett högvatten vid Dover för att ändra sig så nu får vi hjälp i sex timmar. Nej nu får det vara bra, måste ut och kyla ner mig lite, det är ju ingen värme ute så storm overallen värmer för mycket innombords. Med vänlig hälsning R.Lange 2:0