På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev Falken 130128

gladanochfalken

Hej Bloggläsare.

Klockan visar 02.41 och jag sitter kajvakt i St Petersburg. Klockan 10.00 planerar vi att kasta loss för att på fredag är det sedan tänkt att vi ska lägga till inne i Miami. Och om allt går enligt planerna så kommer vi att förtöja bara en kilometer från Miami Beach.

Besöket i St Petersburg har varit bra, men det var inte riktigt som vi hade föreställt oss. Vi hade tänkt oss en stor stad med mycket liv i och mycket shopping. Det var visserligen en stor stad och där fanns några olika affärer och sevärdheter men de var kanske inte riktigt av den typen som vi ungdomar intresserar oss för. Efter några timmar i staden under vår första permission hade vi dock fått nys om att det skulle finnas ett stort köpcentrum så efter en 35 minuter lång bussresa var vi framme vid Tyrone Square Mall. Några av oss elever hittade även Walmart som de tyckte var väldigt bra och beskrev som en blandning av City Gross och Ullared!

Igår kväll, söndag, upplevde ett stort gäng av oss ombord något helt otroligt! Tio elever och tolv ur besättningen och två lärare tog chansen att åka till Tampa och se en riktig NHL-match. Tampa Bay Lightnings mötte Philadelphia Flyers – vilket drag!
Stämningen och känslan att vara en utav tusentals personer på en nästan fullsatt arena är nästintill obeskrivlig. Matchen slutade med 5-1 vinst för Tampa så ni kan ju bara gissa hur taggade och lyckliga alla fansen var när de viftade med sina skyltar där det stod ”Go Bolts”. Jag tror, eller jag skulle faktiskt kunna säga att jag vet, att ingen ångrar köpet av den där matchbiljetten. Det blev liksom något extra och en perfekt avslutning på besöket i St Petersburg.

Om bara sju timmar ger vi oss iväg på vår sista ”långsegling” här i USA. Åh, jag hade velat stanna längre, men nu gäller det att verkligen njuta av de tio dagarna som är kvar.

Go Bolts!

321 Ida Roslund, skansgast och kvartersförman

Sekondens inlägg:
Ja det har varit ett mycket trevligt besök. Lagom stor stad jämfört med Tampa, vilket var förstaalternativet. Men som Roslund skriver, affärer finns inte i innerstaden.
Vi som gick vakt igår, när alla var på hockey, hade en trevlig eftermiddag med mycket sol och värme i fartyget. En perfekt vilodag inför vår resan tillbaka till Miami. Väderprognosen är ganska svag ostlig vind och varmt. Troligen motvind när vi rundar Key West och går ut i Golfströmmen mot Miami.
Nu har vi sista veckan till sjöss med eleverna. De sköter sig mycket bra och allt fungerar bra. Snart kommer de att fatta att det snart är slut. Det kommer att gå fort de sista 10 dagarna.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.