På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Gladan resebrev 151008

HMS Falken

IMG_0698

1947 gick HMS Gladan sin första tur från Stockholm till Karlskrona. Ombordmönstrad som 1.Skeppare var då ”Morfar Hugo” egentligen inte min morfar utan min fars som även han har seglat ombord på Gladan, 1988 som stortoppsgast och seglade hem vinsten i Tall Ship Race (En av många i Gladans vinstbank). Jag satte min fot här ombord 1996 då jag var 5år och skulle hälsa på min far som då skulle segla till Island som Brass.

Cirkeln sluts 2015 då jag nu sitter mina sista minuter som påmönstrad förtoppsgast. Vilket innebär att mitt jobb bland annat är att halsa om förtoppsseglet vid vändning för att seglet ska få vinden från rätt sida.

Jag har idag klättrat högre än jag gjorde som 5åring. Och ja mamma... jag kopplar fast mig i toppen.

Sista dagarna i Las Palmas har vi legat för ankare för att sedan förtöja inne i den civila hamnen. Under den här tiden har vi hunnit med många rena skepp vilket innebär en väldigt grundlig rengöring av båten. Till detta hör då mässingsputs till dess förbannelse som vi då putsar för hand, detta gör en maskinare fundersam på om detta verkligen är det bästa sättet? ”Finns det ingen ytbeläggning som bevarar glansen i mer än 2minuter” är tankar som slagit mig när jag putsat nakterhuset (vilket är de mässingshölje där magnetkompassen sitter).

5kampen fick sitt avslut, de sista grenarna var knopstafett och Jeopardy. Knopstafetts banan var två rep som spändes upp mellan styrbord och babords reling, emellan repen var det knopar så att det såg ut som en repstege. De man då skulle göra var att knopa upp passera och sedan knopa ihop igen men samma knop, såklart. Tiden klockades, knoparna kontrollerades noga.

Jeopardy innefattade kategorier så som ”Varför ska jag kunna detta” och ”Vad gormar skepparen om”.

Kvällen innan förtöjning hade vi avslutningsmiddag samt prisutdelning för bästa elevtamp, roddvinst samt det mest prestigefyllda priset, då talar jag såklart om 5kampen. Som första kvarteret tog hem, mitt kvarter.

Tina Nilsson fick pris för bästa elevtamp, en tuff helikopterbrud som visar oss sjömän vart de ”blå skåpet” ska stå.

I vinsten för snabbast rodd ingick traditionsenligt klädbad för båtchefen Mattias Lundblad från 4e kvarteret.

Ledig tid i hamn har spenderats på stranden med mycket bad samt en uthyrning av en bil som tog oss till Maspalomas. Där gårdagen gick åt att springa av sig på Aqualand en äventyrspark med vattenrushbanor i alla dess slag.

Nu är de en tidsfråga kvar till vi är hemma i Sverige. Snart dags för uppställning, om 20min går bussen som ska ta oss till flygplatsen. Resan har varit underbar med några hårda stunder, speciellt i Biscaya där det blev några hårda utandningar, Neptun fick sitt. Som ubåtare trodde jag att hanteringen av sjön skulle vara bättre än den var.

Vill passa på att tacka fartygschefen med nyckelbesättning för en väl genomförd seglats på Atlanten. Ett minne för livet.

/Adam 131 Pettersson

Det här blev sista brevet från kadetterna, denna gången. Om några veckor mönstrar det på en ny grupp elever. Då fortsätter Gladan sin utbildningsexpedition ännu en bit.

Följ oss då, nu blir det lite vila och ledighet för nyckelbesättningen. Vi ses snart!

BloggO

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *