


En lägesrapport från Astronomiska sektionen. 131202
HMS Gladan, Västra Atlanten 400 Distansminuter ost St Barthelemy.
Våra elever har genomgått en fin teoretisk utbildning inom områden tidvatten, Storcirkel, Loxodrom och Astronomisk navigation på Sjöstridsskolan i Karlskrona.
Under vår sjötur över snart hela Atlanten(i lätt joggingfart)har vi omsatt teoretisk kunskap till hårdvaluta i praktiska moment. Vi har enbart använt oss av terrestra och astronomiska observationer under hela överfarten således har GPS ej använts för navigering. En miljö i ett stillastående klassrum i land, en annan på ett fartyg som rullar, stundtals är mörkt, tusen och ett moment som interfererar med tiden som behövs för uträkningar som att det skall vändas undan vind, sättas segel, vakter som skall gås, andra lektioner, föredrag som skall hållas, rengöring, underhåll och mycket mer.
Så är dock livet till sjöss både på ett skolfartyg och andra, men det är också därför vi trivs med det vi gör.
Våra 16 plus 1 elever börjar nu bli riktigt hemtama med sextanten. Flera elever har kommit ner i noggrannhet på runt 1 distansminut(ca 1852m) vi har även Flkd Olsén som har en observation på 0,2 distansminut.
I början arbetar vi mest med solen i vår positionering. Efter hand som det börjar fungera så går vi på planeterna,( Månen, Venus, Jupiter och Saturnus ). Stjärnorna kommer sist och är att anses som svårast och även ”finast” att ”plocka ned” som det heter på vårt språk.
Den synliga horisonten syns ju bara en kortare tid på morgonen och kvällen (då det är möjligt att sikta stjärnorna), det tillsammans med att många stjärnor är svaga till sin ljusstyrka och praktiskt svårare att se i Sextanten gör att det ställs högre krav på navigatören.
Navigation ja, i dag när vi har exakta GPS:er och fina elektroniska sjökort kan man ju kanske fundera på om man behöver lära sig och kunna ex astronomisk navigation.
Ställ er frågan? Om ni är och åker en kryssning eller är ombord eller av annan anledning är beroende av säker navigering, vill vi då ha en navigatör som lärt sig sitt elektroniska sjökort (läs vilken ungdom som helst idag skulle lära sig blixtsnabbt) eller tycker vi att det känns tryggare med väl utbildade navigatörer som kan sitt hantverk praktiskt i sjökort och hittar och kan förstå den litteratur som finns och behövs i vårt gebit?
Vi ser den astronomiska utbildningen som så mycket mer än att ”bara” positionera sig med sextanten. Det som vi studerar utöver själva positioneringen med sextant är väldigt mycket och bra. Vi pratar och tänker navigation i alla dess former under de här veckorna. När eleverna mönstrar av om ett par veckor så är de otroligt mycket mer förberedda på kommande sjöbefattningar. Den trygghet som utbildning i navigation, manöver och allmän fartygstjänst eleverna erhåller hos oss på Gladan och Falken och (som tidigare år kanske nämt, )på Skoldivisionen med dem fina navigationsplattformarna ger dem möjlighet till förhoppningsvis ett lugn som är ovärderligt som styrman.
Till dags datum har det kommit in 709+28 beräkningar och till det ytterligare 50 gjorda i besticket avsedda för navigationen. Många elever har redan uppnått godkänt resultat på besticksjournalen som det heter, och vi utlovar 100 procent godkända elever inom kort. Utöver godkänt ges det möjlighet att erhålla väl godkänt resultat. Detta kräver hög precision, noggrannhet och redovisning av uträkningar utan fel.
Allt som allt tar det i början väl över en timme att göra vissa av beräkningarna. Ett litet slarvfel = IG på hela uppgiften. Kan kanske tyckas hårt men det visar sig fort att det är pedagogiskt rätt. Inom navigation ges ej utrymme för slarv.
Lite ord:
Storcirkel
Loxodrom
Meridianpassage
Ariespunkt
Deklination
Longitudmetoden
Meridionaldelar
Selected stars
Sight reduction
Måndistans
Och hundratals andra. Fråga era sjömän när dem kommer hem vad det betyder eller börja titta i Nationalencyklopedin, det är spännande saker.
Ni anhöriga kan vara mycket nöjda och stolta över era döttrar och söner vi fått låna. Vi tycker de gör ett fantastiskt arbete.
Thomas Falk, Navigationsofficer
Carl Johan Ekholm, Navigationsstyrman
Jacob Nelander Fagerberg Sekond
Joakim Stuxgren 2.e Officer
Victor Levin 3.e Officer
Till Min dotter Benedictine Falk, grattis till segern, MVG.
Till Eva, tack för updaten, love T