Rapport nr 2 från Nautiska avdelningen 121212, 101745 UTC
Position Canupos bb för, trogna Polaris med Ursa Minor i norr och snart möjlighet till en horisontalazimut i sydost eller 162 NM Nordväst om Puerto Rico eller N 21 09 W 67 45
Under gårdagen kunde vi konstatera att besticksjournalen var klar och samtliga elever blev godkända på utsatt tid som utlovat. Några elever drog ut på det till sista minuten. De 20 + 1 studerande sjömännen kan nu vara nöjda och stolta över sina prestationer, samtliga har nu felfritt gjort samtliga beräkningar. Vi är övertygade att kunskapen nu sitter där även om eleverna kommer att fortsätta läsa annat i ca två år till innan de kommer ut till sina fartyg. Resterande tid kommer vi att ägna åt det vi kallar överkursen. Vi kommer att lära oss göra uträkningar utan blanketter, prova på selected stars, longitudsmetoden, handsextanten, möjligheten till positionering med hjälp av endast bedömningar av himlakroppar som passerar i zenit eller nära zenit utan instrument. Vi kommer att fortsatta resonera om planeters banor i solsystemet mm. Genom att känna på fler sätt att positionera sig, tror vi att eleverna ytterligare befäster kunskapen samt kanske också kan bidraga till ett livslångt intresse för några. Den astronomiska navigationen handlar en hel del om matematik. Även den del av sjökaptensutbildningen eleverna kommer att läsa längre fram handlar till dels om matematik i form av stabilitetsuträkningar mm. Även navigation generellt handlar om att göra beräkningar, en del ganska enkla och andra mer krävande.
Eleverna tränas i en mängd olika moment. När man går som vakthavande officer (styrman) är man den person som har fartygets säkerhet i sin hand och som alla andra i besättningen måste kunna lita på när man sover eller arbetar med sina respektive uppgifter ombord. Beslutsfattande är en mycket viktig del i detta exempelvis. Det kan handla om väjningsituationer, vilken väg man skall välja, fart kontra väderförhållande, vilka instrument man skall använda, hantera alla larm som dyker upp genom all modern teknik och som kan upplevas som mycket störande, kunna hålla fokus. Vid förtöjningar och losskastningar samt ankringar kan det understundom krävas svåra beslut. Det kan under ”förflyttningar” uppstå monotona situationer som skall hanteras. Radiotrafik skall skötas samt många publikationer användas, det mesta på engelska nuförtiden. Under deras utbildning ombord HMS Falken ( & HMS Gladan) hoppas vi eleverna får känna på de flesta av dessa aspekter och som endast tid till sjöss kan ge. Det tar många år innan man som styrman kan säga att nu har jag varit med om det mesta eller nu kan jag det här. Vi som har kört lite mer båt än kadetterna känner fortfarande att vi utvecklas och har mer att lära. Faktum är att när man börjar studera litteratur inom navigation så skulle man kunna bli lite deppig när man inser att man inte kommer kunna lära sig allt som man skulle vilja. Vi tror genom att vi (och Nautenheten SSS) nu utbildat eleverna i astronomisk navigation, storcirkel, loxodrom samt tidvatten stärkt eleverna. Genom en lång resa till sjöss med samtal samt möjligheten att gå VO pass mm öppnat ögonen och hjälpt till att förbereda dem för kommande tjänster. Den astronomiska delen har stora beröringspunkter med det som kallas terrestra navigation. Genom sitt arbete med sjökort, olika sorters pejlmetoder till exempelvis fyrar, beräkningar av avstånd användande av formler mm. Detta tänk innebär förstås att man med navigation menar annat än att bara använda ett elektroniskt sjökort. Är man av åsikten att det är navigation eller är framtidens melodi kanske man inte håller med om vikten av allt det som vi försöker beskriva eller utbilda i ombord och i land för den delen men vi tror på den djupare inlärningen. Genom den unika utbildning som ges på Skoldivisionen där man övar navigation i skärgårdsmiljö och längs Sveriges kuster samt avancerad manövrering samt hos oss på Skonertdivisionen som ger utbildning på lite större hav och en annan sorts navigering kommer eleverna väl rustade till sina framtida tjänster. Till den civila navigatörens skillnad är att när våra elever så småningom kommer ut på våra andra örlogsfartyg tillkommer den dimensionen att kunna verka i förband och kunna använda vapensystem i svår miljö som ytterligare ställer stora krav på den vakthavande officeren.
Våra elever har hitintills genomfört drygt 400 astronomiska observationer tillsammans. Många elever har kommit ner till en noggrannhet på under 5 distansminuter och mer därtill.
Selected stars: En metod som togs fram under andra världskriget för bombplanspiloter som inte hann utbildas i astronomisk navigation men ändå behövde kunna positionera sig. Det går ut på att använda förutbestämda stjärnor som ges i tabellform och kan enkelt jämföras med sextantshöjden.
Longitudsmetoden: Ett förenklat sätt att bestämma sin longitud med två mätningar exempelvis 1 timme före respektive efter ÖMP alltså när solen passerat som högst på himlen. En metod det generellt inte utbildas i Sverige men görs i exempelvis England och Tyskland.
”Zenitmetoden”: Ett litet kul sätt att kunna positionera sig med en noggrannhet på ca: 30 nautiska mil utan annat instrument än korrekt tid. Genom att himlakroppens deklination ger latituden och tiden longituden kan man väldigt fort få fram en ungefärlig position.
Handsextanten: Man ”ställer” in sin hand på att motsvara 10 grader. Genom det kan man snabbt identifiera himlakroppar och göra kul beräkningar som ger ökad förståelse.
Terrester navigation: Kust och skärgårdsnavigering bestäms läget huvudsakligen med hjälp av terrestra föremål det vill säga föremål på jordytan som man kan iakttaga med ögat.
SSS: Sjöstridsskolan
För övrigt avverkades 226 distansminuter på 24 h för segels under föregående dygn, nära en liten drömgräns för oss på 240 distansminuter 24 h
Än en gång tack till Bengt och Magnus utan vars utbildning av oss instruktörer vi stått oss slätt.
Navigationsavdelningen HMS Falken
Mia Rismalm 3.O
Carl Johan Ekholm 2.O
Thomas Falk Sekond