Kompasskurs: 310 º
Fart: 7.5 Kn
Position: N 24º 32,3? W 73º 45,5?
Tid: 05.30
Temperatur Luft: 24º C
Temperatur Vatten: 26º C
Nautiska Mil sedan start: 3790 Nm
Restid Kvar: Ca 1 dag!
Tiden bara rusar iväg! Håller vi en bra fart, så kan vi vara förtöjda på Bahamas redan imorgon lördag!
Dagens schema:
07.00 Luciatåget bjuder på lussebullar och sång
09.45 Bärgar storseglet
10.40 FC (Fartygs chefen) föreläser om hur vår resa kom till
13.30 Divisioner med alla man. Nyheter, väder, elevföredrag och frågestund.
14.00 Lektion med brassen om läns- och brandpostsystem
14.30 Kransnedläggning
14.50 Bärgar gaffelfock och bredfock
15.45 2:o, S och Flkd Stenberg simmar med cyklop runt fartyget för att kontrollera propellern
16.00 Hjälper kockarna sortera bland all frukt
16.30 Brassar tillbaka klockan till 15.30
Som ni ser så fylls våra dagar av många blandade aktiviteter. Utöver detta så har alla gått sina vakter, förfångat sina poster och självklart njutit av kockarnas goda mat.
Kransnedläggningen idag var för att hedra fartyget Karlskrona. I slutet av augusti år 1845 seglade korvetten Karlskrona från Sydamerika till Västindien, resan fick tyvärr ett tragiskt slut. Den 30 april år 1846 överraskades Karlskrona av en cyklon, kantrade och sjönk 30 Nm från Kap Matanzas på Kuba. FC och 112 besättningsmedlemmar följde korvetten till djupet. Enbart 17 överlevande räddades av ett amerikanskt handelsfartyg. Korvetten Karlskronas undergång är alltjämt den värsta olycka som i fredstid drabbat örlogsflottan.
FC gav ordern ”Loss bredfocke halsar och skot” och hela besättningen samlades sedan på halvdäck. Vi sjösatte sedan vår krans i vattnet, kransen som var en flerslagen valknop av hampa, hade timmerman gjort. Strax efter hölls en tyst minut för att hedra alla som omkom.
Att lossa bredfocke halsar och skot kan jämföras med att göra lös bolinerna. Bolinerna är de tampar som drar ett råsegels lovartslik föröver. ”Att segla för lösa boliner” kanske någon hört talats om. Att segla med lösa boliner innebär att man har medvind och kan segla akterliga vindar, vilket alla råseglare tycker om. Med fasta boliner måste man kryssa sig fram genom vinden och det tar längre tid att nå målet. För en sjöman är uttrycket positivt laddat! Vi kadetter gissade på tvärt om innan FC förklaring av uttrycket. Det är i och för sig inte så konstigt då uttrycket på land har fått en negativ innebörd, ett företag som ”går för lösa boliner” anses illa skött. Men nu vet ni alla den riktiga innebörden av uttrycket! Att vi lossade bredfocke halsar och skot var för att visa vördnad för de omkomna på Karlskrona!
Den största delen av vår utbildning ombord handlar om navigation och befattningen som vakthavande officer. Därutöver lär vi oss mycket om vår marina historia, där korvetten Karlskrona är en del. Att få se och vara med om allt som händer här ombord ger oss en bra grund att stå på som framtida sjöofficerare!
Hälsningar från 3:e vakt genom Emmelie Olsson