Rapport från Navigationsavdelningen HMS Falken Tidig morgon 120212
Position: Venus och Saturnus i ost, månen lite väster om ost i Zenit, Jupiter i väst och södra korset i syd samt polaris i nord. Eller drygt 800 distansminuter ost om Windward Islands, 780 distansminuter nordost nordöstra hörnet, sydamerikanska kontinenten. N 16 33 W 46 05 I skrivande stund har eleverna gjort en bra bit över 200 uträkningar på ”nedplockade himlakroppar” och ett hundratal plott , ett 20-tal horisontalazimuter, ett trettiotal storcirkelberäkningar respektive storcirkelkort, lika många loxodromberäkningar. Det har gjorts ca 15 uträkningar på övre meridianpassager, 20-tal tidvattenberäkningar på sekundärhamn och 30 tal inlämnade uppgifter på harmoniska konstanter. Eleverna har också gjort beräkningar på när solen passerar nautisk, borglig soluppgång respektive nedgång. Ca 40 latitudsbestämningar på Polaris, död räkning på plottingkort.
Det här är en utveckling och validering på den teoretiska utbildning som eleverna har läst på Sjöstridsskolan (SSS) i Karlskrona tidigare under året. Tanken är att befästa kunskaperna i detta viktiga område inom Nautik. När våra fartyg likt andra länders åker till Skottland (FOST) för att där drillas i skyddstjänst med mera ingår att man skall kunna positionera sig med hjälp av sextant om strömmen gått, eller navigationsutrustningen blivit utstörd eller skadad i olika scenarier. Denna inspektion och validering är högt rankad. Även en del tankrederier har krav på sina fartyg att dagligen positionera sig med hjälp av sextant. Inom IMO fanns en diskussion om utbildningen skulle plockas bort från sjökaptensutbildningen då GPS blivit en naturlig del inom navigationen de senaste 15 åren. Det beslöts att utbildningen skulle behållas.
För oss som utbildar i området är det inte bara kunskapen att positionera sig med sextant som är viktig. Det är att utbilda navigatörer. I dagens situation med väl fungerande elektroniska sjökort, skulle man förmodligen kunna ta vilken normalbegåvad dataspelande 16 åring som helst att sätta som VO på våra fartyg och med en snabbutbildning klarar densamma säkert av att ta våra fartyg från A till B. Man bör då betänka att lika lite som vi vill ha en dataspelande 16 årig pilot när vi flyger eller densamme som lokförare vill vi nog inte ha outbildade personer på havet, en plats där det inte finns vita linjer och rödljus likt på land när vi kör bil. ( Nu vill jag betona, att dataspelande 16 åringar inte på något sätt skall känna sig utpekade. En dataspelande 50 åring hade förmodligen varit ännu värre). Det fraktas mycket last på havet i form av människor på passagerarfartyg, olja och kemikalier på tankfartyg vapen och ammunition på våra örlogsfartyg mm. Utbildningen våra elever genomför just nu breddar deras kunskap inom navigation långt utöver att bara arbeta med en sextant. I kommande rapporter kommer vi att lista det för den intresserade. Eleverna har varit ambitiösa och de börjar så smått bli klara med sin besticksjournal och skickligheten ökar. Efter det kommer överkursen med kul saker vi själva fått lära oss av Bengt och Magnus därhemma. Ytterligare sätt att positionera sig utöver de vanliga metoderna.
Eleverna gör sina uträkningar och lämnar in dem för rättning. Olikt skolmiljön där ett fel kanske renderar i 9 poäng av 10 på skrivningen renderar samma kanke pyttelilla fel, i IG ombord hos oss. Detta inte för att vi är elaka, utan för att göra en korrekt uträkning kräver många delmoment och mycket stor noggrannhet i avläsning av många tabeller. Det enda sätt vi känner till och som vi själva är lärda är övning, övning och övning. Varje ”underkänd” uppgift renderar nya för oss att rätta och den tiden det tar går nästan på ett ut med att göra uppgiften, 2 lärare-21 elever. Både vi och eleverna gör gärna detta då vi hela tiden lär oss och när eleverna är godkända (vilket alla garanterat kommer att bli) vet de att de gjort allt rätt och på en hög nivå.
Besticksjournal: Inlämningsuppgifter på nedan uppräknade uppgifter.
Nedplockade himlakroppar: Uppmätta höjder på himlakroppar med hjälp av sextant och exakt tidpunkt, ( på sekunden när).
Plott : Ett sjökortsliknande papper som heter Stedlinjediagram där de uträknade bäringarna till himlakropparna läggs ut, och genom noggranna mätningar med en passare och transportörer får de fram positionen. 4 godkända sådana krävs.
Horisontalazimut: Genom att ta bäring till, t.ex. solen vid upp- respektive nedgång kan man räkna ut fartygets deviation.
Storcirkelberäkningar: Storcirkeln mellan två punkter på jordytan utmärker den kortaste vägen mellan dessa punkter.
Storcirkelkort: Gnomonisk projektion, varje storcirkel blir i ett Gnomoniskt kort en rät linje (kurs).
Loxodrom: Till skillnad från storcirkel, skär loxodromkursen alla meridianer med samma vinkel.
Meridianpassage: Genom att mäta höjden på ex solen när den passerar sin högsta punkt på himlen kan man få fram sin Latitud.
Tidvattenberäkningar på sekundärhamn: Tidvattenuppgifter på en rad standardhamnar finns tabellerat i ATT.en, Admiralty Tide Tables. Mindre hamnar har inte tabellerade värden dag för dag utan bara uppgifter om hur de förhåller sig till en standard hamn i närheten. För att få fram höjder och tider för tidvatten i dessa hamnar måste man interpolera fram dessa
Harmoniska konstanter: Förenklat beräkningssätt för tidvatten.
Polaris: Den stjärna som lämpligt nog befinner sig nära i förlängningen på jordaxeln i norr (mycket nära norra himmelspolen)och som i många århundraden hjälpt sjöfarare att navigera och bestämma sin latitud.
Solens upp och nedgång: Genom NA (Nautical almanac) erhålls värden när solen går upp vid Greenwich i olika stadier innan den passerar horisonten. Dessa räknas om för vår position.
Plottingkort: Enklare sjökort som är vita med skalor man själv fyller i, dessa är lämpliga på större hav och ger ingen navigatorisk information som ett vanligt sjökort. Parallellt förs lägen ut i översiktskort.
FOST: Flag officers sea training.
IMO: Internationell Maritime Organisation. FN organ som reglerar sjöfart.
Elektroniska sjökort: Datorprogram som har digitala sjökort där fartygets position presenteras genom GPS och ger god bild av var man befinner sig.
Död räkning: deduced reconing, dead reckoning, framräknat läge, där hänsyn tas till kurs och fart som sedan förs i besticket mm.
För att inte trötta läsaren för mycket slutar vi här för idag.
Thomas Falk & Carl Johan Ekholm 3.dje och 4.de huvudlärare astronomisk navigation HMS Falken
(1 och 2 är hemma i Sverige och heter Bengt Fröberg, Nautiska enheten på SSS i Karlskrona och Magnus Sjöquist, sjökapten nyligen pensionerad från sjöbefälsskolan i Kalmar vars ande båda svävar över Falken, tack skall ni ha.) Bifogat ett axplock av de uppgifter eleverna är satta att klara av.