På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 121130

gladanochfalken

Resebrev 2012-11-30
Kompasskurs: 270
Fart: 2.8 kn
Position: N16 49,4´  W 41 03.3´ 
Tid: 05.30
Temperatur Luft: 25º C
Temperatur Vatten: 26.8º C
Distans kvar: 1250 distansminuter

Nu när vi har passerat halvvägs känns det som att vi närmar oss vårt första delmål på riktigt, Västindien och St Barths. Nu gäller det bara att hitta och försöka fånga den rätta vinden som tar oss mot mål med så optimal fart det bara går.

Idag var nog den första dagen då solen inte tittade fram och vi elever inte samlades på halvdäck för att göra astronomiska observationer. Istället blåste det upp ordentligt och ett regnoväder drog sig in över Falken. För en kort stund rådde det förberedelser för eventuellt kraftig vindökning och grövre sjö för att så säkert som möjligt ta emot vinden. Det blir en helt annan stämning ombord när det nalkas oväder och man märker tydligt hur såväl nyckelbesättning som elever skärper till sig och mentalt går igenom sina checklistor. Den här gången klarade vi oss dock undan något långvarigt oväder men innan det var helt förbi så hann vi i alla fall med ett nytt fartrekord på resan vilket sattes till 12 knop med tre man hängandes på rodret för att hålla fartyget på rätt kurs.

Trots att dagen bitvis gick i regnets tecken märks det att vi har rört oss söderut då det blir allt varmare i både luft och vatten och nu lämnar de flesta av oss mössan nere på trossbotten när vi kliver upp på natten för att förfånga posterna ombord.

Just i detta nu, när detta resebrev skrivs, har blåsten avtagit och vi har kommit in i ett område med betydligt svagare vindar.

3e vakten, Caroline Bäckström, Henrik Stenberg, Marko Grabavac, Philip Niclason, Emmelie Olsson och Henrik Stern

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

9 kommentarer

  • Eva Persson 30 november 2012 14:13

    Hej på er allihopa. Kul att ni fick praktisera lite mer vind. Tack för att ni skriver så målande om hur ni har det. Det gör att det känns som om man är med er på resan. sk Lange! Du kan fortfarande överraska mej. Tack för presenten. Love you. Eva

  • Elisabeth 30 november 2012 15:22

    Har precis hunnit ikapp m bloggen som jag inte läst på några dagar...det är verkligen härligt att följa era upplevelser från dag till dag ...man får med de mindre detaljerna som annars är lätt att glömma då man återberättar efter 5 veckor och de är de detaljerna som gör det så levande!

    Jim, jag är i Melbourne nu, kl är vid midnatt och jag har äntligen duschat av resdammet efter ca 35 timmars resande och mellanlandande...här är det ca 23 grader och imorgon har vi en ledig dag på stan! Önskar vi fick vara med på varandras äventyr...saknar dig!
    Många pussar /din E
    Ps. Läser en bok du borde gilla...

  • Lotta Ramel 30 november 2012 15:56

    Halloj!
    Vad skönt att ovädret försvann! Sånt där kan ju göra en lite mer orolig här hemma! Här har snön kommit och det är kallt...brr...
    Jim: Fin bild på dig och ukulelen. Gjorde att mammahjärtat snörptes åt i en extra längtan.
    Jag är hos Sanna och hon har sålt Jamma... trist.
    Nu ska jag göra grönpepparbiffar till Hamle. Mums!!
    Massa kärlek till världens finaste son!!
    Mamma.

  • anne bjurholm 30 november 2012 16:31

    Här utanför stan hinner ej plogbilarna med hålla undan snön som vräker ner. -10gr väntas i morgon. Vore bäst lämna bilen hemma. Själv inga problem med den saken då låset fryser vid -2. Till Nina,John har nu fått sin licens på hagelb. Kul men ingen jakt ännu. Närmare än Jaktvarvet kommer han ej där han arbetat hela månaden. Has svårt förstå att det kan bli så varmt i vattnet mer än i luften men det har väl med strömmarna att göra. Då ni hade maxfart, hade ni sjön med er akterifrån? Har ni ej haft kontakt med ngn av båtarna som lämnade Las Palmas det stora racet? Hälsningar till er alla x-tra Nina

  • Jakob Stern 30 november 2012 19:19

    Bästa Falkenbesättning,
    Alltid lika kul att läsa om era öden och äventyr - även om just äventyren kanske är begränsade - och bäst är väl det! Jag gillade historien om krocken med luftfartyg. Men det var väl ingen 2-metersfisk!? I så fall hade det gjort ondare, antar jag. Apropå den stora svärdfisken blev jag nyfiken på smaken - svår att föreställa sig men tydligen god. Vädret är centralt för er förstår man och även om ni nu har en meteorolog ombord som håller er informerade, kan jag berätta om snö och kyla i Stockholm. Efter många, blöta och blygråa dagar, svåra att skilja från natt, kom igår kyla och snö. Inne i Stockholm blir det sällan så kul! Vackert en stund men sedan oändligt måddigt, slaskigt och halt. 54-åringen (jag) känner sig som en 90-åring och slirar fram på trottoaren. Men visst, med lite tur blir det en vit och vacker första advent. Jag kan ändå inte låta bli att tycka att era 25 grader i vatten och luft känns ganska lockande. Och delmålet St Barth ska vi inte tala om! När jag berättar för vänner och kollegor om er resa så blir deras ögon stora, runda och längtansfulla. Nu är det fredagskväll och lite mat på restaurant och bio väntar Henriks föräldrar. Segla på och vi tänker på er - särskilt den skäggige kadetten Stern! Hälsningar, Jakob

  • Johan H:son Kjellgren 30 november 2012 19:45

    Jim. Härligt att se dig med ukulelen. Håll musiken igång :-) jag tänker på dig hela tiden. Snön ligger vackert på Svindersvik. Glöggen värmer. Riche ligger kvar. Allt är bra hemma. Skall kolla täckställningen till Pepita i morgon.
    Hoppas flyg och svärdfiskarna smakar. Och att du sjunger seglarvisan :-)
    Älskar dig
    Pappa

  • Marie Olsson 30 november 2012 21:07

    Skönt att höra att det inte blev ett långvarit oväder.Här i Hälsingland vräker snön ner så Emmelie du får nog en vit avslutning på det här året. Ha en fortsatt bra resaoch kram till er alla, en extra stor till Emmelie.
    Mamma Marie

  • adam rydstedt 30 november 2012 23:13

    hej. en hälsning till emmelie olsson från familjen rydstedt och emma, paul och freja. snöoväder i sverige. kram!

  • Ragnar 2 december 2012 11:27

    1992 upplevde vi lite tvärtom, när vi närmade oss W 60-den s.k. "stavhoppsprincipen", som sekonden Peilot döpte det till. Massor av svarta moln med fina vindbyar för och akter om oss, som konkurrenterna kunde dra nytta av. Byarna bara hoppade över oss. Så det blev till att "klia masten","kasta ett mynt över stortoppen" "vissla på Kajsa mm". Det ordnar sig alltid.....

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *