Resebrev från tekniska avdelningen 2012 09
Under den gångna veckan har flera av kadetterna fått utföra rutinkontroller och service på panna och dieselmotorer i maskin.
Pannan är en ganska ordinär villapanna som används till framställning av varmvatten samt värme i trossbotten och hytter mm. Kadett Andreas Karlsson var den som fick uppdraget att sota, justera tändelektroder, byta packningar mm. Nu går pannan som om den var ny.
Huvudmotorn skall ha service efter 400 timmars drift, kadetterna Amanda Liljequist och Fredrik Andersson fick uppdraget att byta smörjolja, smörjoljefilter, grovt och fint bränslefilter samt byte av offeranoder av zink i motorns kylare. Zink använder man för att detta är en oädlare metall än järn. Varför, jo, galvaniska spänningar gör att vattnet vill ”äta upp” motorns järn, nu ger sig spänningarna på zinken i stället som i sin tur kan bytas ut. Huvudmotorn är en SCANIA på ca 320 Hk, den används mest när vi skall in och ut ur hamnar eller om det är stiltje.
Kadetterna Robin Svensson och Teemu Saarijärvi fick byta smörjolja och oljefilter på hjälpmaskin 1, medan kadetterna Evertsson och Rydh fick göra service på bränslesystemet. Hjälpmotorerna är en dieselmotor som driver en generator som alstrar ström till fartyget. Dagtid behöver vi ca 40 – 50 kWh, det mesta går åt till kökets spis och ugnar men även kylar, frys och aggregatet för vattentillverkning behöver ström. Ombord har vi olika spänning för skilda ändamål, 400 volt växelström för större maskiner, 230 volt (som hemma) för damm- sugare, belysning, ladda datorer mm. Vi har även 24 volt likström som driver de flesta instrumenten ombord t.ex. radar, elektroniskt sjökort, lanternor och kommunikationsradio- apparater.
Inte att förglömma vår lilla sparbössa hamn eller nattgeneratorn som ger oss ström på natten då många strömförbrukare är avstängda. Det är en liten tystgående Caterpillar dieselmotor. Denna maskin servades av kadetten Gustav Nilsson, praktikanten Philip Kempner och vår egen tredje skeppare Ylva Rolfsdotter.
De flesta arbeten inom den tekniska avdelningen utföres av eleverna, dock under uppsikt av Brassen hela tiden. Även om man inte skall bli tekniker så får man förståelse för systemets helhet och erfarenhet för framtida tjänst.
Kadetterna Alanen och Nordendorph har felsökt en länspump medan jag själv har reparerat Färskvattengeneratorn. Denna maskin som arbetar med principen ”omvänd osmos” kan göra 150 – 200 liter färskvatten i timmen av havsvattnet. 10% av bearbetat sjövatten blir dricksvatten.
Tommy Nilsson Brass / Teknisk chef