På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 120930 Maskin

gladanochfalken

Resebrev från tekniska avdelningen 2012 09

Under den gångna veckan har flera av kadetterna fått utföra rutinkontroller och service på panna och dieselmotorer i maskin.

Pannan är en ganska ordinär villapanna som används till framställning av varmvatten samt värme i trossbotten och hytter mm. Kadett Andreas Karlsson var den som fick uppdraget att sota, justera tändelektroder, byta packningar mm. Nu går pannan som om den var ny.

Huvudmotorn skall ha service efter 400 timmars drift, kadetterna Amanda Liljequist och Fredrik Andersson fick uppdraget att byta smörjolja, smörjoljefilter, grovt och fint bränslefilter samt byte av offeranoder av zink i motorns kylare. Zink använder man för att detta är en oädlare metall än järn. Varför, jo, galvaniska spänningar gör att vattnet vill ”äta upp” motorns järn, nu ger sig spänningarna på zinken i stället som i sin tur kan bytas ut. Huvudmotorn är en SCANIA på ca 320 Hk, den används mest när vi skall in och ut ur hamnar eller om det är stiltje.

Kadetterna Robin Svensson och Teemu Saarijärvi fick byta smörjolja och oljefilter på hjälpmaskin 1, medan kadetterna Evertsson och Rydh fick göra service på bränslesystemet. Hjälpmotorerna är en dieselmotor som driver en generator som alstrar ström till fartyget. Dagtid behöver vi ca 40 – 50 kWh, det mesta går åt till kökets spis och ugnar men även kylar, frys och aggregatet för vattentillverkning behöver ström. Ombord har vi olika spänning för skilda ändamål, 400 volt växelström för större maskiner, 230 volt (som hemma) för damm- sugare, belysning, ladda datorer mm. Vi har även 24 volt likström som driver de flesta instrumenten ombord t.ex. radar, elektroniskt sjökort, lanternor och kommunikationsradio- apparater.

Inte att förglömma vår lilla sparbössa hamn eller nattgeneratorn som ger oss ström på natten då många strömförbrukare är avstängda. Det är en liten tystgående Caterpillar dieselmotor. Denna maskin servades av kadetten Gustav Nilsson, praktikanten Philip Kempner och vår egen tredje skeppare Ylva Rolfsdotter.

De flesta arbeten inom den tekniska avdelningen utföres av eleverna, dock under uppsikt av Brassen hela tiden. Även om man inte skall bli tekniker så får man förståelse för systemets helhet och erfarenhet för framtida tjänst.

Kadetterna Alanen och Nordendorph har felsökt en länspump medan jag själv har reparerat Färskvattengeneratorn. Denna maskin som arbetar med principen ”omvänd osmos” kan göra 150 – 200 liter färskvatten i timmen av havsvattnet. 10% av bearbetat sjövatten blir dricksvatten.

Tommy Nilsson Brass / Teknisk chef

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *