På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Från kock till skeppare

HMS Falken

Från kock till skeppare..

Jag har läst någonstans att om man gör en sak årligen i tre år i rad så får man kalla det en tradition. Så nu när jag skriver mitt tredje årliga resebrev ombord så klassar jag detta numera som en tradition!

Första gången jag skrev så berättade jag lite om hur det var att komma som kock till ett av flottans fartyg trots att min enda sjövana sedan innan var en enstaka finlandskryssning eller liknande.

Andra gången jag skrev så berättade jag hur det var att tjänstgöra som timmerman ombord på en skonert, hur lärorikt det var och hur mycket man fick var med om.

Nu när jag för tredje gången sätter mig bakom datorskärmen tänkte jag inte skriva en flera sidor lång uppsats, trots att jag tror att jag hade kunnat fylla en bok med egna lärdomar och upplevelser jag varit med om ombord på dessa fantastiska fartyg de valt att kalla HMS Falken och HMS Gladan.

Idag mönstrade majoriteten av våra elever av. Några av dem ville dock frivilligt ställa upp på att segla med en extra dag för att medverka under en segling där Marinchefen hade bjudit in cirka 15 nationers attachéer för en dagssegling ombord.
När man som skeppare står på storluckan och beordrar en Amiral från Ryssland och en Amiral från Tyskland att hala i pikefall så kan man inte annat än smått le lite.
Detta är sådant som efter något år ombord nästan blir till någon slags normalrutin. Man respekterar högt uppsatta chefer stort, men man kan se förbi deras grad och upptäcka att de flesta faktiskt uppskattar stort att får hjälpa till att sätta segel och slippa kontoret lite.

Att jag på grund av vakanser ombord fått ta både ett och två steg fram och leda hela avriggningen, underhållet över vintern och påriggningen har varit enormt lärorikt för mig både som skeppare och på det personliga planet.
Att sedan få forma mer eller mindre varje dag med olika lektioner och påverka alla de olika sorters elevkategoriers upplevelser ombord är ett stort privilegie. Alla ombord jobbar för att få 100 procent nöjda elever och det genomsyrar hela vår verksamhet. Man behöver inte vara stenhård och skrika för att få folk att lyda ordrar och göra som man säger, det är istället en stor mängd pedagogik och många knep man får ta till för att locka fram ett intresse för verksamheten och respekt mot en själv.

Hela besättningen jobbar med stor professionalism och är väldigt snabba på att fixa och trixa för att få ett väldigt bra slutresultat i alla situationer. Detta syns i väldigt många moment.. Allt från att få upp ett extra segel i lärande syfte, hålla en lång lektion på kort varsel eller anordna en bjudning för alla Sveriges Amiraler med väldigt kort förberedelsetid.

Jag hade tänkt att nöja mig med detta.. Det sa kanske inte mycket, men det jag vill ha sagt i stort är att jag är enormt nöjd med besättningen jag jobbar med, fartyget jag hamnat på och högre chefer som ger mig och vår besättning förutsättningar för att göra ett så bra jobb!

Nästa år får vi se vad jag skriver som, kanske är det som kadett?

Linus Grann
3.Skeppare
HMS Falken

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Jens Norblad 18 juni 2018 10:25

    Precis så!!!! /SkolFv SSS

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *