På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

RESEBREV HMS GLADAN 180606

HMS Gladan

Resebrev 2018-06-06

Idag är ingen vanlig dag, först och främst är det Svenska nationaldag som har som har firats ordentligt. Bortsätt från nationaldagen är det även sista dagen som vi är kvar på HMS Gladan tyvärr. Vi har även nått vår slutgiltiga destination som är Öckerö ö-varvet där vi nu har förtöjt.

Dagen överlag har varit en riktigt bra på alla sätt och vis, redan på morgonen började med fullt ös med hissning av flaggorna. Alla vi elever bar våra C1:or och stod i enskildställning samt sjöng nationalsången i riktning mot Marstandsstad. Strax efter frukosten tog vi oss in till Marstrands ön och fikade innan vi påbörjade våran guidade rundtur på Carlstens fästning. Guiden vi hade gjorde hela att besöket blev betydligt mycket bättre än förväntat, han själv hade jobbat där i bra många år och hade stor kunskap om fästningen.

När guidade turen var slut blev det en snabbtur runt i butikerna nere vid hamnen och sedan tillbaka till fartyget. Väl ombord var det tid för bord och bänka för en riktig kalaslunch, och kockarna hade slagit till på stort. Det serverades allt ifrån sill, lax, räkor och mycket mer, såväl efter lunch serverades jordgubbstårta som fick kastade nog hela besättningen i matkoma.

Klockan 15:00 när alla har återhämtat sig från förmiddagens bravader är det dags att lätta ankar och lämna Mastrand efter vårat två dagars besök. Vår nya destination är då Öckerö, och där ifrån kommer vi imorgon ta en buss tillbaka till Karlskrona.

Vi har nu förtöjt inne på varvet där då vi kommer lämna denna skönhet imorgon, men dagen tog inte slut där än. Efter middagen var det dags för examination på dom posterna vi har jobbat på under resans gång. Det handlade om rorgängare, knopar, utkik och hantering av förtöjningsgods. Nu är vi alla klara med dagens aktiviteter och folket ombord börjar sjunka ned i sina bingar.

Resan överlag har varit ett minne för livet minst sagt. Bara efter tre dagar i Belgien kunde man inte längre vänta på att få komma ut till sjöss. Men när det väl kom till kritan så slog sjösjukan till utan förvarning och sedan upplevde jag en av dom första nätterna i på bra länge(Blev riktigt sjösjuk.) Dagen därpå lyfte sjössjukan och resan sen dess har varit inget mindre än lyckat. Efter den långa färden igenom Kiel kanalen till Malmö var lugn och underbart väder. Efter övernattningen i Malmö seglade vi vidare mot marstand, resan dit började bra och vi kunde senare sätta fullt segel. Vinden ökade kraftigt och vi seglade i full fart framåt, där slutade den behagliga resan och övergick till rent kaos. Vartiget lutade så pass mycket att under natten vaknade jag upp sovandes på skottet. Men efter ankomsten till Marstand blev livet lättare och allt återgick till vanligt.

Denna resa har varit en av dom bästa upplevelser jag har varit med om. För en person som mig som aldrig har varit ut till sjöss förut har det varit som att kliva in i en annan värld. Mycket av sakerna som jag har lärt mig kommer jag ta med mig resten av livet.

//Elliot Kviberg

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.