På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160205

HMS Gladan

Brass är titeln på Gladans tekniske chef, han är även lärare åt maskineleverna.

Titeln lär komma från de segelfartyg som först hade teknisk hjälp ombord för att hantera segel och rigg. På däck monterades ett stående capstan som drevs av en liten ångmaskin som var monterad under däck. På en annan plats i fartyget var en ångpanna placerad som alstrade ånga till ångmaskinen. I riggen fanns och finns fortfarande rår, stora tvärgående trästockar som man fäster seglen i. När man skall ändra dessa rår efter vinden kallas det att BRASSA seglen. När detta gjordes med ångmaskin var det teknikern som körde maskinen. Därav namnet brass. Han som skötte pannan kallades eldare. (Allt enligt hörsägen) Nog om det.

Det finns två stycken mycket duktiga maskinelever ombord i denna kursen. Dessa har fått vara med om både servicearbeten och mindre haverier. Så t.ex. har dom fått byta kylvattenpumpen till vår frys, denna pump har eleverna sedan bytt kullager och tätningar på. Tur eller otur men en impeller på en av generatordieslarna gick sönder. Några timmars jobb med pump och kontroll av kylaren och allt var igång igen. Observera att detta arbete utfördes i 40 graders värme. Eleverna har även utfört 500 timmars service på hjälpkärrorna (generatordieseslar) Detta innebär bl.a. Byte av smörjolja, byte av smörjoljefilter, bränslefilter, zinkanoder m.m.

Grabbarna (för det är pojkar) har även ritat fartygets brandsystem, elsystem, kylvattensystem, färskvattensystem m.m. att uppvisa för sin lärare på skolan. De har fått lära sig om grå och svartvatten, hur man bunkrar bränsle med dess säkerhetsbestämmelser, förråds- och reservdelsföring samt förande av maskin- och oljedagbok.

Inte att förglömma att de även gått ankarvakt och vakt i land. Men….. ofta har dom fått sova hela nätter.

Jag, brassen, har tänkt åt pojkarna och knappt blivit smutsig om händerna.

Tommy Nilsson

 

Brassen tillsammans med sina maskinelever

Brassen tillsammans med sina maskinelever

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *