
Resebrev HMS Gladan 2013-12-04.
Skeppstid: kl 0130
Läge: N 18° 04´ W 061° 33´. Avstånd Las Palmas: 2635 nm. Avstånd St Barth: 70 nm. Avstånd Cape Verde: 1290 nm. Avstånd Ekvartorn: 1107 nm. Tillryggalagd distans: 2895 nm
Kurs: HK 252 . Fart: 8,5 kn
Väder: Varma vindar, nordlig svag dyning.
Temperatur luft: 27°C. Temperatur vatten 27°C. Temp inombords akter: 34 gr
Vindriktning: ostlig. Vindstyrka: 4-6 m/s
Segelsättning: Storstängstagssegel, Klyvare och Stagfock. Maskindrift.
Godafton alla läsare där hemma!
Nu är det nära!
Idag(läs tisdag) har det bubblat ordentligt bland besättningen. Vi har under dagen kunnat räkna ned ordentligt till ankring och förtöjning i Gustavia, mobiltäckning och kallt flaskvatten. Med bara runt 100 fjuttiga distansminuter(tänk Stockholm-Visby fågelvägen) har besättningen sprudlat av förväntan och glädje inför vad som komma skall. Imorgon är vi framme!
Det känns som en evighet sedan vi klev ur bussen i Las Palmas, klev ned i skeppsbåten och gled ut mot det ankrade fartyget som skulle bli den enda verklighet vi upplevt de senaste veckorna. Med nästan tre veckor bakom oss fyllda av sextanter, handdisk, saltvatten och sol är jag både glad och stolt över mina kamrater och vår gemensamma insatts till sjöss. Under dessa veckor har vi endast kunnat röra oss på ca 150 kvm, bara kunnat umgås med samma 30 personer och inte haft möjlighet till en endaste liten sovmorgon. Istället har vi fått uppleva en horisont som aldrig tagit slut, att varje natt gå upp antingen 2330, 0330 eller 0700 samt möjligheten att till minnesbanken få lägga en upplevelse som på många sätt är oslagbar.
Tisdagen bestod till stor del av puts och fix inför anlöpandet till Gustavias hamn under onsdagen. Jag och min vakt startade dagen med att förfånga posterna 0345 och fyra timmar framåt. Efter frukost var det med beslutsamhet vi började gno och putsa på den mässing som finns ombord. Även den mest ärgade detaljen är nu blänkande och redo för uppvisning i kommande hamn. Jag, som inte är särskilt förtjust i klättring, tog mig ut på bredfockens bom tillsammans med ett antal kamrater för att paradbeslå denne. Resterande segel är ännu ej paradbeslagna, då vi under morgonen skall sätta samtliga segel för att visa HMS Gladan från sin bästa sida när vi glider in bland tävlingsbåtar och lyxyachter på St Barts redd.
Under eftermiddagens 1330 uppställning berättade Flkd Sörensen om ”sitt” instrument, saxofonen, och VO pekade ut vår dödräknade position i översiktskortet. Det var inte många fingerbredder kvar till vårt första delmål vilket spred ett förväntansfullt sus genom besättningen. Efter att genomgången på däck var klar var det samling på trossbotten för samtliga. FC och Sekonden Falken höll ställningarna på däck och FC Gladan påbörjade ett förmaningstal om vad som är lämpligt och inte under kommande hamnbesök. Chefen hann dock inte mer än att påbörja sin genomgång förens FC Falken kallade upp honom på däck. Med jämna tidsintervaller ropades fler och fler upp på däck och blickarna på trossbotten blev än mer förvirrade för varje person som försvann upp. När jag blev uppkallad möttes jag av en till synes stressad löjtnant som sa åt mig att snabbt ta mig till halvdäck. Jag hinner inte mer än att ta klivet upp de tre trappsteg som utgör skillnaden mellan halvdäck och resten av däcket förens en halvfull spann med salt havsvatten hälls över mig. ”- Välkommer över atlanten” säger FC med ett leende och runt hörnet väntar 3.Sk med ett par RÖDA shorts i handen. Storleken var perfekt och framme på backen möts jag av en skock människor som, precis som jag, står och flinar i sina nya röda byxor. Det som för ett år sedan, när rykten började florera om att även Gladan skulle segla över atlanten kommande vinter, var väldigt långt bort är nu genomfört. Vi har korsat ett av världshaven och till råga på allt så har vi till största del gjort det med vinden som bränsle. Mäktigt!
Imorgon (onsdag) kommer vi sätta segel direkt efter frukost för att runt lunch glida förbi La Pointe, fort Oscar och Gustavias hamn i full prakt. Efter paradlöpan kommer vi snabbt bärga samtliga segel och gå till ankars. Sedan väntar de sista förberedelserna inför torsdagen förtöjning. Jag har en känsla av att de flesta nu laddat sina mobiltelefoner till max och bara väntar på möjligheten att få sända ett SMS eller ringa ett samtal till er där hemma. Jag vet att jag kommer att göra det i alla fall.
Till Carola och mina nära: Jag älskar er! Fortsätt kommentera.
Till alla andra: Fortsätt följa oss och lämna era små kommentarer till oss här på bloggen. Ni sprider stor glädje här ombord!
I röda byxor
Flaggkadett Anton Sjödin
VO kommentar: Ja nu kan vi med stolthet bära våra nya RÖDA BYXOR. Det känns fantastiskt ha ha gjort denna resa.
Vi har även nu på morgonen kunnat se ön BARBUDA:s svaga ljus i fjärran. Vi kommer att passera norr om ön, med CPA ca 15 nm, på vår väg mot St Barth. Vi har ännu inte haft ”Land i sikte”.
Svårt att välja bilder bland alla som togs. Jag lägger ut så många som systemet klarar. Håll till godo!
Det är nära nu!
L Saager / 4.O