På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180214

HMS Gladan

Hela natten har vi varit till sjöss, och för de flesta börjar sjösjukan släppa. Humöret börjar bli bättre, och vi alla ser Las Palmas några sjömil från oss innan babords vakt tar över vakttjänsten och styrbord får gå till sängs.  Sova med eller utan sjösjuka i en gungande segelbåt har vi alla kommit fram till är mycket komfortabelt och precis när man somnat vaknar man fyra timmar senare för uppställning.

Väl på däck för divisioner inser alla från styrbords vakt att vi ligger till ankars, inte långt från land där vi kastade loss. Där skall vi kvarstanna under natten, med posttjänst där vi skall kolla vår position via en pejlskiva som vi får lära oss använda under dagen, samt ha översiktlig koll så inga båtar kommer för nära varken på dagen eller natten.

På schemat för dagen är det rent skepp, vilket innebär att hela båten skall rengöras bland annat på däck, fendrar och uppe i masten, där det kan ligga mycket rester efter all sjösjuka.  Solen skiner under hela dagen och många passar på att skaffa sig en otroligt fin bränna både smäckbränna, solglasögonbränna, t-shirtbränna eller brynjabränna och efter många timmars slit av rengöring i en stekande och fodrad uniform får de som vill bada innan middagen serveras.

Efter middagen är det examination för samtliga rekryter och många börjar bli nervösa inför alla de olika stationerna som kommer. Då vi inte fått vara ute till sjöss så länge känner sig flertal rekryter osäkra på vissa poster de inte hunnit lärt sig tillräckligt på.  Därför är alla i full gång med både elevtampar, knopar och övar rorgängare nere på trossbotten för att klara examinationen.

Samtliga elever blir genast på bättre humör då vi får reda på att alla klarat examinationen trots den korta tiden till sjöss vilket firas med både godis, dricka, chips och att göra klart elevtampen innan lamporna släcks nere på trossbotten och alla går till sömns. Endast ankarposterna förblir vakna.

331 Jacobzon

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *