På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180215 1(2)

HMS Gladan

Hur ska jag kunna förklara känslan av Gladan för er där hemma?

Känslan av att känna hur marken plötsligt börjar röra på sig under fötterna på en. Känslan av en svag huvudverk som övergår till illamående som övergår till att ligga på rygg på däck och bara resa sig för att tömma sitt maginnehåll över relingen. Känslan av att få krypa ner i den smala hängkojen klockan tolv på natten och plötsligt inse att den är skönare än den mjukaste Hästen säng. Känslan av att behöva gå upp igen.

Men också, kanske ännu mer, känslan av att vara så fokuserad att man glömmer illamåendet. Känslan av att känna dyningarna i ratten när man står rorgängare. Känslan av att stå uppe i masten och tro att man flyger. Känslan av att segla.

Vi gav oss äntligen iväg tillslut. Under natten seglade vi från Las Palmas till Teneriffa, där vi lade till någon gång vid åtta på morgonen. Vi gick i fyra timmars vakter och vår halva fick tiderna 20 – 00 och 04 – 08. Vi var något möra vid på morgonen. Efter en frukost de flesta av oss fick i oss hade vi förtöjningsövningar i hamnen. Vi övade på att kasta kasttåg, att passa med fendrarna och att göra rätt med förtöjningslinorna. Några av oss fick stå på kaj och ta emot tampar eller sitta i ribb-båten och agera bogpropeller. Vid tre på eftermiddagen hade vi ”Alle mans kaffe på däck”, vilket inkluderade den fantastiska ”typ-semlan”, som var så lik en semla det går att komma i Spanien, enligt kockarna. Efter det hade vi ett par timmars fritid då vi kunde titta på karnevalen som av en slump gick av stapeln bara några hundra meter från där vi var förtöjda. Sedan bar det av tillbaka, denna gång med betydligt mindre illamående, och för vår vakts del, något mer sömn.

101 Weibull

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *