På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Visby sjösatt

Jimmie Adamsson

Idag sjösattes HMS Visby (igen). Denna gång i skepnad av Visby version fem.
Nu återstår en hel del arbete innan man fullt ut kan beteckna fartyget som
version fem, men sjösättningen är en viktig milstolpe.

Den mest omtalade anpassningen är integreringen av sjömålsrobot, men det är
så mycket mer än så. Avhakningssystem mot robotar, undervattensfarkoster
för minröjning och förändring av ventilationssystemet ombord är andra
omfattande förändringar. Vidare anpassas helikopterdäck för just
helikopteroperationer med allt vad det innebär av ljus, reling och master.
Signalbryggdäck och master smyganpassas och de tillfälliga lösningar på
master vi sett tidigare försvinner.


Totalt omfattar anpassningen 63 punkter, varav de ovan nämnda är de
viktigaste. Enligt nuvarande plan levereras de första fartygen i version
fem, till Försvarsmakten i December.

Tilläggas kan att HMS Härnösand, som är i version 4 just nu, kommer att
delta i övningen Cold Response i mitten på mars. En övning som äger rum
långt norr om polcirkeln och som kommer att ge ytterligare bra erfarenheter
om att verka i kalla vatten.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

8 kommentarer

  • Anonymus 7 februari 2012 22:52

    Inte en dag för sent. Jag hoppas ni släpper en youtube rulle när ni skjuter första roboten från en visby korvett. :)

    Kommer alla korvetterna vara i version 5 år 2014?

  • Tore 8 februari 2012 01:17

    Det var då verkligen på tiden. Jag hoppas att ni skriver era kontrakt på så vis att detta aldrig upprepas igen.

    Exempelvis borde ni köpa en färdig konstruktion för stödfartygs rollen. Jag röstar på danska Absalon-klassen.

    //Tore

    • K-O Tore 8 februari 2012 20:29

      Tore, visst är Absalon avundsvärd men tyvärr är den svår att köpa.

      Alla imponerande vapensystem och delar av sensorerna är ärvda från de numera avvecklade Flyvefisken enheterna. Danskarna var förutseende och införde ett modulariserat system för ombestyckning det sk "standard flex", därför gick det lätt att återvinna materielen på Absalon som försågs med rätt gränsytor. Sedan är det varv som producerat Absalon under nedläggning i takt med att de slutlevererar de tre luftförsvarsfregatterna.

      Så visst kan vi avundas Absalon, men att beställa den är svårare, tyvärr.

  • Tore 8 februari 2012 22:28

    Man kanske kan få licenstillverka med svenska sensorer?

    Jag har ingen aning men jag tycker verkligen att det är ett precis lagom stort fartyg för Svenska behov.

  • Perman 17 februari 2012 10:21

    Absalon-klassen kanske kan beskrivas bäst med det engelska talesättet "jack of all trades, but master of none"?

    • Tore Perman 18 februari 2012 19:30

      Det må så vara men med nuvarande budget så har vi knappast råd att köpa fartyg med dedikerade roller, eller?

      En helt annan fråga, jag ser bara två ventilationshål för RB15. Innebär det att bara två robotar är skjutklara samtidigt?

  • Anonymus 22 mars 2012 10:23

    Hur ser det ut med Lv-förmågan? I vilket stadie är ni där?

    • marinbloggen Anonymus 22 mars 2012 14:40

      Visbykorvetterna har en utmärkt förmåga till självförsvar med hjälp av sin moderna pjäs och eldledning. För att försvara andra fartyg eller hela områden krävs dock luftvärnsrobot.

      Det politiska beslutet bakom att inte anskaffa luftvärnsrobot till Visby går tillbaka till 2008, då regeringen överförde resurser från materielanslaget till förbandsverksamheten.
      Beslutet innebär inte att det operativa behovet inte finns utan att det var en rent finansiell fråga. Det framgår tydligt i regeringens proposition om försvarets framtida inriktning,

      Jimmie Adamsson
      Informationschef
      3.sjöstridsflottiljen

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *