De första två dagarna av Marinstridsdagarna är över och en dag återstår. Jag är mycket nöjd med dagarna och tacksam över hur väl de arrangerats av SSS. Ett fullsatt konserthus under dag ett får väl anses var en riktigt bra uppstart. Vi kan säkert utveckla och förändra såväl innehåll som upplägg, men det kommer sannolikt ändå att vara svårt att få innehåll och upplägg att passa alla till 100 % i en så varierad publik. Navyskipper beskriver dagarna från sitt håll och upplever förbandspresentationerna som överflödiga. Jag är inte lika säker på att den planerade förbandsverksamheten är känd av alla, det vore lite märkligt, men det är bra med synpunkter och vi tar tacksamt till oss av konstruktiv kritik och fortsätter utveckla. De många möten mellan gamla vänner och kollegor samt de informella samtal och möten som alltid äger rum när så här många i marinen träffas, tror jag personligen är mycket värdefulla och uppskattade.
Jag skulle vilja lyfta fram två områden från dag två som jag tyckte var särskilt intressanta. Den första är från det nautiska seminariet och handlar om avvikelsehanteringen i Marinen. Närmare bestämt villigheten att rapportera när något gått fel eller brister upptäckts. Jag är fullständigt övertygad om att ingen underlåter att rapportera allvarliga olyckor, fel och brister, men vi måste ha en attityd och ett klimat som uppmuntrar att rapportera mindre brister, tillbud, incidenter och nära olyckor även om de inte lett till skador på materiel och/eller personal. Även en brist som, just då, kan tyckas vara oviktig, kan i slutändan vara en pusselbit i ett mer omfattande problem. Här kan vi lära av våra kollegor i Flygvapnet som har en djupt rotad tradition i att dela med sig av sina misstag för att undvika att de upprepas av andra.
Det andra området är de tankar, frågeställningar, utmaningar och den lägesbild från arbetet med att nivå- och kravsätta teknisk personal inom ramen för marinens eget arbete och nu det som fortsatt inom ramen för AG Bok, som Carl David Philipsson och Bo Hansson presenterade med exempel från 3.sjöstridsflottiljen. Det handlade om att huvuddelen av marinens tekniska personal kommer att utgöras av specialistofficerare, antal, nivåer, kompetenskrav, utbildningar, växling från OR till OF etc. Jag tycker det är logiskt att majoriteten av marinens tekniska personal ombord kommer att utgöras av specialistofficerare med djup kompetens och erfarenhet. Min uppfattning är att många allt för ofta jämför för mycket med hur det gamla officerssystemet såg ut och fungerade, eller inte fungerade, och därigenom låser sig för nytänkande. Vi måste fokusera på kompetens och inte på grad. Det är olyckligt och det blir ofta fel då man gör jämförelser med underbefäl i andra nationer. I marinen har vi en officerkår som består av specialistofficerare och taktiskt operativa officerare, vilket inte i alla avseende är direkt jämförbart med andra nationer som har en personalkår bestående av en majoritet underbefäl och underofficerare. Jag tror personligen att vi hittat ganska rätt i fördelningen av OR och OF vid våra marina förband. Här kan man i de flesta fall följa en röd tråd vad avser kompetensförsörjning och utveckling mellan olika befattningar. Det behövs kanske vissa smärre justeringar på några håll. I det fortsatta arbetet gäller det att hitta och fastställa de verktyg som behövs för att vi på ett bra sätt ska kunna personalförsörja basbataljonen, högkvarteret och FMV. Detta arbete pågår.
Jag uppskattar alla er som engagerar er i marinens framtid och att ni deltar i Marinstridsdagarna – fortsätt med det. Avslutningsvis ett stort tack till Sjöstridsskolan för ett mycket väl planerat, trevligt och givande arrangemang – BZ!
Jan Thörnqvist
Marininspektör