Vintertid har Flygfältsgrupperna fullt upp med snöröjning dag ut och dag in.
Men vad gör vi då på sommaren?
Första uppgifterna på våren är att återställa efter vintern. Snöslungorna lyckas ibland få med sig jord, gräs och mark när vi röjer utanför landningsbanan. Så jordförbättring på bansystemet är ett måste. Annars ser flygplatsen ut som en schweizerost i slutändan!
Det andra är att vi har tid till reparation av fordon och materiel sen vintersäsongen.
Vi på flygfälthållningen har över 50 olika fordon och maskiner att ta hand om.
ST – särskild tillsyn är när vi kollar igenom ett fordon. Vi kontrollerar motorutrymmet, kardanaxlar, vätskenivåer, funktioner och mycket mer.
Det blir ibland lite eftersläntande vintertid men som vi har chansen att ta igen under våren och sommaren.
Det tredje är att vi hinner med mer utbildning. Vår uppgift är flygsäkerhet, så under vintern måste vi snöröja, annars står verksamheten stilla. Sommaren behöver vi inte båda grupperna samtidigt utan kan växelvis köra skarptjänst och utbildning varannan vecka. Tillexempel den här veckan övar vi gruppstrid tillsammans med 1a räddningsgrupp. Och nästa vecka blir de 2a räddningsgrupp tillsammans med 4e fälthållningsgrupp som övar.
Sist men absolut inte minst, en av våra trotjänare under sommaren. Gräsklippare – modell större!
Det finns ett ordspråk som lyder ”Snöröjning är en konst” som ofta används av oss i fälthållningen och även hos civila entreprenader som snöröjer Sveriges gator och torg.
Men det många inte vet är att gräsklippning är mer än bara kort gräs.
Orsaken till att vi klipper gräset på bansystemet är många. En av dom är fåglar. Är gräset för långt så sätter dom sig i gräset och äter, därefter flyger över landningsbanorna och skräpar ner alternativt riskeras att sugas in i flygmotorer.
Därför klipper vi med en sån noggranhet att det ska va tillräckligt kort så det blir obehagligt för fåglarna att sätta sig ner runt flygområdet.
En annan sak är att när vi kör våra sop&blås-maskiner, så vill vi ha bort all smuts, damm och skräp från landnings- och taxibanor. Är gräset för högt invid bankanten stannar allt skräp där istället för att blåsa bort utöver gräsmattan.
Allt handlar om flygsäkerhet. Skulle exempel ett plan haverera och glida av landningsbanan så ska inte gräset va så högt att det utgör någon fara för piloten eller flygmaskinen i avseende sikt eller bärighet utanför bansystemet.
Så gräsklippning är a och o!
En äldre Case-traktor samt en inhyrd traktor som båda drar klippaggregat.
Nya gräsklippare samt dragare(traktorer) kommer nästa sommar.
__________________
Paul B
GrpC 3:e Fälthållningsgrupp