På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Fälthållning

Flygfälthållningstjänsten ansvarar för att Uppsala flygplats är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Snöslunga 92 framför Uppsala domkyrka.

Det innebär underhåll av båda Uppsalas två rullbanor (landningsbanor), samtliga taxibanor, plattor, servicevägar och en mängd andra ytor på flygplatsen. Det är en hel del ytor som ska snöröjas vintertid, så även en liten snömängd blir stora volymer totalt sätt.

Fälthållningen har ett ordspråk som lyder ”Snöröjning är som en koordinerad dans”.

Under sommartid ska alla gräsytor omhändertas, flygplatsen ska fortfarande vara fri från skräp eller annat som kan förhindra flygsäkerheten samt en del fordonsvård, utbildningar och övningar.

Flygfälthållningen har även ansvaret av ammunitionsröjning. Plutonen skall kunna upptäcka och röja all flygfälld ammunition. En annan uppgift kan vara att undsätta personal i minfält.

Flygfälthållningen ansvarar dessutom för banreparation där plutonen skall kunna återställa rullbanorna efter att motståndaren har slagit ut dom med robotar & bomber.

(Märket ovan är vårt eget utbildningstecken för Flygfälthållningstjänsten på F 16, Uppsala. Tilldelas efter godkänd befattningsutbildning. Märket består av en hjullastarburen snöslunga framför två JAS 39 Gripen.)

 

Vinterfordon

För att snöröja Uppsala flygplats utnyttjar Fälthållningstjänsten en stor variation av specialfordon och maskiner.

Sob- & blåsmaskin

Flygfälthållningens huvudvapen är 4st sop&blås-maskiner.

Sop- och blåsmaskinen används främst vintertid för att mekaniskt öka friktionen på rullbanorna. De dras av en lastbil med 5,6 meter bred plog som plogar bort större mängd snö. Därefter dras sop&blås-maskinen bakom, med en vals som borstar bort snö och is som plogen inte får med sig. Längst bak på maskinen sitter det ett blås-aggregat som blåser rent det sista ur porerna i asfalts- och betongbeläggningarna. Sommartid används maskinerna till att sopa bort gräs, sten/jord och fågelspillning.

Fabrikat Sop- och blåsmaskin: Øveraasen RS 200.
Totalvikt: 13 580 kg.
Arbetshastighet: 25 km/h vintertid – 40 km/h sommartid.
Övrigt: Drivs av egen motor.

Fabrikat lastbil: MAN 74S.
Totalvikt: 26 000 kg.
Läs mer om Fälthållningsbil 13 – MAN: Länk

 

Hjullastarburen snöslunga

På en flygplats finns det inga diken som i det civila vägnätet, istället finns det en massa banljus och annan utrustning som är i vägen. För att då få bort snön så långt bort från taxi- och rullbanor så nyttjar fälthållningen hjullastarburna snöslungor.

Fabrikat snöslunga: Øveraasen UTV 430.
Totalvikt: 5 400 kg.
Kastlängd: 40 m.
Arbetshastighet: 30 km/h.
Övrigt: Drivs av egen motor.

Fabrikat hjullastare: Volvo L90H.
Totalvikt: 16 000 kg.

Läs mer om Hjullastarburen snöslunga: Länk

Hjullastarburen klaffplog

För att kunna lägga upp kompakta snösträngar åt snöslungorna används hjullastare med klaffplog. Den är även bra för trånga utrymmet där sop&blås-maskinerna inte kommer fram.

Fabrikat hjullastare: Volvo L90H.
Totalvikt: 16 000 kg.

Kombinationsspridare

Våren 2023 fick fälthållningstjänsten nya kombinationsspridare som ersätter dom äldre från 90-talet (visas på bild ovan).

Kombispridarna kan sprida både torr och blöt material med en bredd upp till 24 meter.

Spridarna används främst vintertid för att halkbekämpa is och frost på flygplatsen med hjälp av urea.

Dom kan även användas till att halkbekämpa fordonsvägar med sand eller grus vid en omgruppering till en annan bas, därav namnet kombinationsspridare.

Fabrikat kombinationsspridare: Aebi Schmidt ACE-ASPS.

Fabrikat lastbil: Scania P124 Opticruise.
Övrigt: 
Samtliga lastbilar på fälthållningstjänsten har lastväxlarsystem vilket innebär att vi kan välja vilket typ av flak, container eller aggregat vi vill ha på våra lastbilar.

Friktionsmätningsbil

Det är fälthållningsledaren som leder snöröjningsinsatsen. När all snö är undanröjd nyttjar han en friktionsmätningsbil. Bilen har ett femte hjul längst bak (syns på bilden) som mäter friktionsvärden längs hela rullbanorna samt taxibanor och plattor. Efter mätningen rapporterar fälthållningsledaren till flygledaren aktuella friktionsvärden och status på flygplatsen såsom avlagringar (snö, is, vatten, slask). Flygledaren delger i sin tur piloterna vid varje start och landning så rätt åtgärder kan tas av piloterna.

Fabrikat friktionsmätningsbil: Volvo V90.
Arbetshastighet: 100 km/h.
Utrustning: Follow me-skylt, arbetsbelysning, flygradio, externt högtalarsystem, fågelskrämselpistol, LED-ficklampa, kikare.

Läs mer om arbetet som fälthållningsledare: Länk

 

Sommarfordon

För att sköta om Uppsala flygplats under sommartid utnyttjar fälthållningen en stor variation av specialfordon och maskiner.

Hjultraktor

Hjultraktor Tung 7 T används främst sommartid för klippa gräset på flygplatsen. Gräsklipparna finns i två storlekar: 4 meters- och 7 meters-klippare. Hjultraktorn kan även nyttjas vintertid med vikbar plog monterad framtill och snöslunga eller sandspridare monterad baktill.

Fabrikat hjultraktor: Valtra N 174 Active.
Totalvikt: 7 000 kg.
Arbetshastighet: 12 km/h vid gräsklippning.

Läs mer om gräsklippning i ett av våra: länk

Motoråkgräsklippare

På flygplatsen finns det ett stort antal skyltar, lampor och annan utrustning som Motoråkgräsklipparen är lämpad för att klippa runt. Motoråkgräsklipparen används som ett komplement till de större hjultraktorerna med dragna 4- och 7 meters klippare.

Fabrikat motoråkgräsklippare: Jacobsen HR 500.
Totalvikt: 1 875 kg.
Arbetshastighet: 12 km/h.

 

Ammunitionsröjning

Ammunitionsröjning kan ske både manuellt eller maskinellt med hjälp av specialfordon och vapen.

Hjullastare pansar


Hjullastare pansar används vid ammunitionsröjning. Vid ett anfall mot flygplatsen skall hjullastaren röja bort minor och ammunition så reparation av rullbanan är möjlig. Framtill på hjullastaren sitter det en vals som sopar upp minorna i skopan. Därefter töms minorna och ammunitionen i en grop som sedan den andra gruppen spränger. I tornet sitter det en skytt som kan bekämpa minor och ammunition på längre avstånd med Automatgevär 90.

Fabrikat hjullastare pansar: Volvo L90A.
Totalvikt: 18 000 kg.
Läs mer om Hjullastare pansar: Länk

Automatgevär 90


Fälthållningen nyttjar även ett Automatgevär 90, som går att montera i tornet på hjullastaren för att beskjuta mineringar och ammunition.

Fabrikat Automatgevär 90: Barrett M82.
Vikt laddad: 16,4 kg.
Längd: 1550 mm.
Kaliber: 12,7 x 99 mm.
Ammunition: Pansarprojektil, brandprojektil, helmantlad.
Läs mer om Automatgevär 90: Länk