På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.
Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.
Under hösten genomför plutonen dubbla befattningsutbildningar parallellt för våra nyanställda fälthållare och brandmän.
Fälthållarna har bland annat genomfört förarbevisutbildning på motoråkgräsklippare, sopblåsmaskin och nu senast en 3 veckor lång kurs på Hjullastare.
Hjullastaren är ett väldigt mångsidigt fordon som kan lösa flertalet olika uppgifter inom flygbasområdet. R3-plutonen förfogar över ett flertal hjullastare av olika modeller som främst fyller en uppgift ute på flygplatsen men kan likväl lösa andra uppgifter på krigsbasen. Hjullastaren är att anse som en förmåga med alla de redskap som plutonen förfogar över.
Hjullastarutbildningen består av olika delmoment för att få ett utfärdat förarbevis.
Delmoment
Grundläggande körning Föraren skall kunna manövrera hjullastaren med och utan redskap på ett trafiksäkert sätt både inom eget arbetsområde men även transportera sig på allmän väg. Momentet genomförs bland annat med körgård, landsvägskörning och körning i arbetsområde.
Teknik- och systemförståelse Hjullastarföraren får en grundläggande förståelse hur fordonet är konstruerat. Detta i syfte att skapa en medvetenhet av begräsningar och hur man ska arbeta med maskinen för att utnyttja den med mest effekt. Föraren kan även självständigt felsöka vid eventuella fel. Fokus har legat på hjullastarens hydraulsystem vilket givetvis är de vitala systemet. Föraren skall kunna genomföra tillsyn före/under/efter körning samt vård genom särskild tillsyn.
Hjullastarteori Eleven skall få kunskap om regelverk gällande motorredskap, risker och säkerhet med midjestyrt fordon, hur man effektivast arbetar med maskinen, genomgång på knappar och reglage samt en del annan teori kopplat till hjullastaren.
Terrängkörning Detta är ingen regelrätt terrängkörningskurs utan syftet är mer att föraren ska få prova på hur hjullastaren upplevs att köra i ett terrängparti. Moment som genomförs är skråkörning, körning i upp- och nerförsbackar, passera diken, ta olika hinder och slutligen metoder för självbärgning vid en fastkörning. Föraren skall få med sig en viss färdighet vad hjullastaren klarar av i terrängen samt en del tips och trix där hjullastaren kan hjälpa sig själv med skopa och hydrauliken vid en fastkörning.
Examination Efter flertalet utbildningspass och examination inom dessa områden kan föraren framföra hjullastaren på säkert och effektivt sätt och ett förarbevis kan utfärdas.
Hjullastarföraren kan arbeta med olika fraktioner såsom jord, grus, sten och sand.
Redskap
Eleverna på hjullastarkursen får förutom utbildning på själva fordonet även lära sig tre grundläggande redskap som används inom Försvarsmakten – Skopa, lyftgaffel och lyftarm.
Skopa
Fälthållningen har tre olika typer av skopor för olika ändamål.
Grusskopa som används för att t.ex. lasta massor på lastbilsflak eller bryta en ny väg igenom ett terrängparti.
Planeringsskopa som används till precis vad den heter, att planera ut en yta vilket kan vara en uppställningsplats för fordon eller en vägsträcka efter grusskopan har brutit igenom terrängen.
Snöskopa används för att forsla bort snö. Används mer sällan då vi nyttjar andra mer effektivare metoder på flygplatsen, men det finns vissa tillfällen då den kommer till nytta, t.ex. lasta upp snön på ett lastbilsflak för att transportera en längre sträcka.
Lyftgaffel
Lyftgaffeln eller oftast i folkmun kallad pallgaffel används för att flytta gods såsom olika pallar, betong eller andra föremål, oftast upp på ett flak eller i en container.
Fälthållningen har tre olika lyftgafflar även här.
Det plutonen kallar Kortgafflar används för vanligt gods som emballage och pallar.
Långgafflar kan nyttjas till att hantera containrar eller andra stora föremål.
Hydrauliska gafflar är ett smidigt redskap när man ska lasta på flakytor eller i containrar och dom är storleksmässigt mellan kort- och långgafflar.
Lyftarm
Lyftarmen eller materielhanteringsarmen används till att förflytta hängande last, t.ex. för att bygga fortifikatoriska skydd med betongblock eller sänka ner ett rör vid byggnation av dike.
Med lyftarmen kan vi lyfta t.ex. betong för att bygga skydd.
Maskiner och specialredskap
Dessa tre grundredskap kommer förarna väldigt långt med men plutonen har en stor variation av andra maskiner och specialredskap vilket kan lösa ut dom allra flesta uppgifter som uppstår på en flygbas. Utbildningstiden på redskapen och maskinerna varierar från timmar till dagar eller veckor.
Här kommer ett axplock av dom olika redskap och maskiner vi har att tillgå:
Rangerkrok
Rangerkroken är konstruerad för två användningsområden vilket är att lyfta upp och flytta olika rullflak samt kunna flytta tung släpvagn, oftast för plutonens del är det våra sopblåsmaskiner. När man flyttar rullflak eller släp kallas det att rangera, därav namnet.
Säcklyft
Är precis vad det låter, ett redskap för att lyfta säckar. Plutonen har 600kg-säckar innehållandes urea-korn. Säckarna staplas på hög med hjälp av säcklyften och förvaras under vintern som beredskapslager. När vi behöver fylla på kombinationsspridaren eller ureablandanläggningen så används redskapet även där.
Plogar
En av dom viktigaste huvuduppgifterna på vintern för hjullastarföraren är att ploga.
Förarna har två typer att plogar att tillgå. Klaffplog med en bredd på 6m och två hydrauliska klaffar kan flytta stora massor på flygplatsen med en hög precision. Den används även till att lägga upp snösträngar till snöslungorna.
Vikplog är en mindre plog på 3,7m som används främst för att ploga fordonsvägar på flygplatsen eller basområdet. Plogen är framtagen till hjultraktorn men används även på hjullastaren. Plogen kan köras i V-formation, Y-formation eller helt rakställd åt höger eller vänster.
Snöslunga
Den hjullastarburna snöslungan är Fälthållningens andra huvudvapen för att bekämpa snön på flygplatsen.
På en flygplats finns det inga diken eller andra lämpliga platser att gömma undan snön utan syftet är att undvika att skapa hinder för flygplanen vilket innebär att all snö måste slungas bort från flygplatsen ytor. Klaffplogen tillsammans med soptåget lägger upp snösträngar och snöhögar som sedan slungas iväg upp till 60m bort.
Fälthållningen har två typer av snöslungor, Snöslunga 21, vilket är den nyaste men är en lättare snöslunga för mindre mängder snö. Snöslunga 06 är då en äldre modell men har högre kapacitet att kasta snön längre samt har högre arbetstempo tack vare den större motorstorleken.
Frontsop
Hjullastarburen frontsop är ett komplement till fälthållningens stora sopblås-maskiner. I hörn på plattor, runt byggnationer eller på smalare fordonsvägar lämpas frontsopen bättre och där sopblås-maskinerna aldrig kommer åt.
Banljussop
Banljussopen, även kallad lykteborsten används till att sopa fram de 400st olika lampor på flygplatsen. Vid kraftigt snöfall måste man ta fram lamporna igen för piloterna och istället för att handskotta så används en kombination av mindre plogar och hydrauliska borstar monterat på ett redskap. Sopen är försedd med ett kamerasystem för att föraren lättare ska kunna se banljusen så dessa inte krossas av hydraularmarna.
Sandspridarskopa
Sandspridarskopan är egentligen inte skopa mer än att man fyller den med grus eller sand direkt med hjälp av hjullastaren. Därefter körs den i upprätt läge och grusar fordonsvägen. Plutonen ansvarar för ca 1,3 mil väg både runt och på flygplatsen vilket ska vara snöfri och halkbekämpad. Oftast används sandspridarskopan bak på en hjultraktor så föraren kan ploga med vikplog framtill och sprida sand eller grus baktill simultant.
Väghyveltillsats
Hjullastarburna väghyveltillsatsen är ett redskap som är snarlikt fordonet väghyvel och fyller delvis samma funktion. Det finns ett hydrauliskt skär monterat som går att sidoförflytta, vinkla i sidled och fram-/bakåt samt höja och sänka. Största användningsområdet är att riva is på vintern ifall rullbanan har frusit ihop. Sommartid kan den användas till vägbyggnation och underhåll av vägnätet på grusvägar. Nackdelen är att den inte uppnår samma marktryck som ett riktigt väghyvel-fordon men däremot är den ett bra komplement till hjullastaren.
Buskröjningsaggregat
En härlig sommardag med lite sol och regn så växer ogräset okontrollerat på flygplatsen. Buskar, sly och högt ogräs täcker igen diken, utrymningsvägar, grindar och staket. Det försvårar skydd och bevakning och hjälper tyvärr vilt att ha en fredad plats. Där nyttjar fälthållningen ett buskröjningsaggregat som då kan röja allt ovannämnda både i diken, längs staket och byggnader men även på mindre höjder och slänter.
HLP
Hjullastare Pansar är dock inget redskap utan ett eget fordon men den är ändå värd att belysa. Fordonet har dock ett redskap vilket är en ammunitionsröjnings-skopa. Fordonet är konstruerat och framtaget som ett ammunitionsröjnings-fordon. Vid indirekt eld mot flygplatsen skall HLP:n röja bort minor och ammunition så reparation av rullbanan är möjlig att påbörjas.
Det är en standardhjullastare av äldre modell som är beklädd med pansar och påbyggd med ett torn. I tornet befinner sig en skytt/andreförare med Automatgevär 90 som kan bekämpa minor och granater på avstånd. Fordonsföraren/observatören manövrerar hjullastaren med redskapet. Amröj-skopan har en hydraulisk vals som skottar in minorna och ammunitionen i skopan för att sedan transporteras till en annan plats.
Det var en inblick i hjullastarutbildningen och några av de redskap som flygfälthållningstjänsten förfogar över. Fälthållaren kan omöjligt lära sig alla redskap och arbeta upp en hög färdighet på alla dessa utan det delas upp internt inom grupperna vem som utbildas på vad och därmed vem blir expert på vilket redskap.
Sammanfattningsvis är Hjullastaren Flygvapnets multiverktyg
Bilder från hjullastarutbildningen med tre grundredskap:
Hjullastarföraren tömmer skopan med grus vid vägbyggnation.Eleven lär sig att planera ut en yta med hjälp av just planeringsskopan.Hjullastarföraren fyller grusflaket på lastbilen med jordmassor som skall transporteras bort.Eleven transporterar fyllnadsmassor som kan nyttjas vid exempel byggnation av fortifikatoriska skydd.En av kursen utbildningsplatser var i en bergtäkt med otroliga vyer.Hjullastarföraren har tungan rätt i mun, kör eleven för långt hamnar maskinen i botten på bergtäkten.Hjullastaren kan även användas vid lyft med hjälp av lyftarmen.Lyftgafflar används för att flytta gods. Här flyttar eleven en utkastare till snöslunga 06.
Personlig blogg
Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.
R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!
Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.
Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.
Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.
Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.