På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Motståndaren: isen

r3

Utmaningar kommer i olika former

Under de senaste veckorna har det varit stora temperaturväxlingar mellan plus- och minusgrader. Detta har gett goda förutsättningar för is att bildas över flygplatsens rull- och taxibanor.

Vad gör man åt detta då?

Jo, Fälthållningen har bekämpat isen med två olika metoder.

  • Kemisk halkbekämpning med våt eller torr urea.
  • Mekanisk halkbekämpning med hjullastarburen väghyvel för isrivning.

Urean kan som sagt läggas ut i våt form, oftast vid rimfrost eller när isen ligger i makrotexturen i asfalten (porerna).
Urea i fast form används när man har tjockare lager med is. Urea-kornen tränger då ner genom isen och skapar en hinna under isen med urea-vatten. Isen kan då lättsamt sopas och plogas bort med hjälp av våra sop- & blåsmaskiner.

Den hjullastburen väghyveln river i isen och ibland lossnar större flak med is från rullbanan. Detta i kombination med solens värme kan man efter några timmar i maskinen få bort större delen av is-lagret över rullbanan.

Allt detta ska ju givetvis ske samtidigt som flygförbanden fortsätter att använda flygplatsens taxi- och rullbanor.

Detta styrs upp främst av flygledaren, men i samspråk med fälthållningsledaren. Allt för att få en effektiv snöröjning/halkbekämpning i symbios med en effektiv flygtrafik.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *