På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Kampen mot snöblåsten

r3

Uppsala flygplats snöröjd och redo

Fälthållningen fick en kämpig avslutning på den gångna veckan.

Natten mot Torsdag drog ett kraftigt snöfall in över Uppland och släppte av ca 7 cm snötäcke över Uppsala flygplats. Fälthållningen drog ut i vanlig ordning under morgontimmarna och påbörjade röjning av huvudrullbanan.

Problematiken var inte självaste snön på backen utan det var den kraftiga vinden som slog till under nästkommande 2 dagar som gjorde fälthållningstjänsten något svårare.

Ny snö sveptes in över rullbanan hela tiden och ”soptåget” gick för jämnan.

Fälthållningsledaren tog beslutet att anlägga ”snöfällor” ute på stråkytorna. Taktiken med dessa snöfällor syftar till att snön ska ”fastna” i plogvallarna (eller bandvagnsspåret) och då minska snön som blåser ut över rullbanan.

Större delen av fordonsparken fick nyttjas under veckan och alla fordonen har en egen betydande roll att fylla i ”snöcirkusen”.

  • Huvudvapnet är sop- & blåsmaskinen som både plogar, sopar (ökar friktionen) samt blåser rent.
  • Hjullastare med klaffplog möjliggör att flytta större mängder snö till platser precis där vi vill ha den, dessutom i trånga utrymmen.
  • Hjullastarburen snöslunga som slungar iväg så långt det är möjligt från rullbanan.
  • Hjultraktorer som plogar, slungar & sandar flygplatsens vägnät, ca 12 km.
  • Friktionsmätbil för friktionsmätning, rapportering samt ledning för fälthållningsledaren.

Trots att det kan verka som fälthållningstjänsten innebär mycket ”ensamarbete” så är dock samarbetet mellan fordonsförarna av stor vikt vid snöröjning.

Fälthållningsledaren genomför bankontroller, bedömningar, friktionsmätning och slutligen rapportering till flygledarna i tornet. Underlaget delges till piloterna samt används för fälthållningsledaren vilken taktik som skall nyttjas.

Order ges till fälthållningsgruppen som påbörjar röjning och halkbekämpning av flygplatsen. Fältgruppen i sin tur samarbetar sinsemellan fordonen med hjälp av RAKEL-radio för att arbeta så effektivt som möjligt.

Fälthållningsledaren för ständigt en dialog med flygledarna angående luftlägesbilden så denna kan göra rätt prioriteringar för den pågående snöröjningsinsatsen.

Samspelet mellan flygledare, fälthållningsledare och fälthållningsgruppen är det som skapar en effektiv snöröjning med minimal påverkan för den militära flygtrafiken.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *