Varför klipper man egentligen gräset på en flygplats?
.
För att det ska va snyggt och prydligt vid start och landning för våra piloter och passagerare? Absolut, men det är inte anledningen.
Här är det största orsakerna till att gräset klipps på militära och civila flygplatser.
- Fåglar – Gräset får varken vara för kort eller för långt så fåglar gör sig hemmastadd på flygplatsen. Gräshöjden varierar från flygplats till flygplats beroende på vilka fågelarter som finns i respektive region.
Fåglarna utgör en fara vid start och landning, en så kallad fågelkollision. Det kan skapa ett motorhaveri i värsta fall som kan sluta med en katastrof.
Om inte det sker så är det däremot dyra pengar för flygplansreparationer och övningen/insatsen kan bli inställd. Dessutom skräpar fåglar ner, de drar in allt från stenar och kvistar till andra föremål det hittar och tar med sig in på flygplatsen, som i sin tur blir farliga föremål för punktering eller motorhaveri.
.
- Vilt – Hur mycket vi än jagar så hittar de alltid tillbaka till flygplatsen. Ju lägre gräs det är ju lättare är det för fälthållningsledaren att göra viltkontroll och skrämma bort djuren vid varje start och landning. Dessutom trivs vissa djurarter desto sämre i kortklippt terräng.
.
- Bärighet – Vid eventuellt ett haveri där flygplanet glider av rullbanan så ska det vara god bärighet på stråkytan. Med kortklippt gräs bildas mer rötter och därmed bättre bärighet på stråkytorna (gräsytorna).
.
- Sikt – Det är inte bara fälthållningsledaren som vill kontrollera viltet, piloterna vill även kunna se skyltarna och orientera sig rätt på flygplatsen. Dessutom vid mörkerflygning kunna nyttja de 600 ban- och taxiljus.
.
- Sop & blås – När vi sopar/blåser rent bansystemet från främmande föremål (stenar, kvistar, fågelspillning) vill vi få bort det sålångt bort från rullbanan som möjligt. Vid högt gräs stannar föremålen vid asfalts-/gräskanten istället för att blåsas bort.
.
Nu vet ni orsakerna till att gräset klipps – men hur klipps det?
Och vilka fordon används?
.
Vi klipper gräset i tre olika steg innan det kan anses vara färdigt.
Totalt är det ett område på ca 110 ha (1 100 000 m2) som klipps. I runda slängar tar det en vecka (mån-fre) att klippa hela flygplatsen och redan nästa måndag är det bara börja om på ruta ett, beroende på växtligheten.
Motoråkgräsklippare
.
Det första steget i gräsklippning är att skicka ut våra 2 motoråkgräsklippare. Deras uppgift är att klippa runt flygplatsens alla skyltar, taxi- och banljus samt övrig utrustning. De används även som ett komplement till de större gräsklipparna, på platser där det är trångt och de större gräsklipparna inte tar sig fram. Motoråkgräsklipparna togs fram 2016, i samma veva som de nya hjultraktorerna.
Fabrikat motoråkgräsklippare: Jacobsen HR 500.
Totalvikt: 1 875 kg.
Arbetshastighet: 12 km/h.
.
.
Hjultraktor Tung 7T
.
Flygvapnets hjultraktor Case 844 från 1987.
Efter motoråkgräsklipparna rullar 3 st hjultraktorer ut med dragna gräsklipparaggregat. Det kallas ”klippgruppen” och körs i ett följe runt flygplatsens gräsytor.
De nya hjultraktorerna togs fram 2016 för att ersätta trotjänaren Case 844 från 80-talet.
Hjultraktorerna levererades med två olika storlekar på gräsklipparaggregat – 4,5 m och 7 m. Utöver gräsklippning kan hjultraktorerna även nyttjas vintertid för snöröjning.
Utrustning för detta är vikplog monterad framtill samt snöslunga eller sandspridare monterad baktill.
.
Fabrikat hjultraktor: Valtra N 174.
Totalvikt: 7 000 kg.
Arbetshastighet: 12 km/h vid gräsklippning.
.
.
Grästrimmer
.
Sista steget är finslipning med handburen grästrimmer. Hur duktig än förarna av gräsklipparna är så blir det alltid gräs kvar vid skyltar och taxi-/banljus. Dessa trimmas ner av personalen i plutonen. Det är långt ifrån alla taxi-/banljus som behöver trimmas. Runt varje ljus sitter det stenplattor med markduk som ska förhindra växtligheten närmast ljusarmaturen. Men ibland växer det igenom och trimning är ett måste.
Fabrikat grästrimmer: Stihl.
.
.
Hjullastarburen buskröjare
.
Ytterligare ett steg och lite som ett sidospår är dikesklippning av vägnätet på flygplatsen. Runt hela flygfältet löper det en serviceväg. Utöver det så finns det även vägar inom flygplatsområdet samt slänter och kullar. Dessa måste trimmas ner precis som gräsytorna vid taxi-/rullbanor. Dels för redan nämnda orsaker ovan, samt dels för trafiksäkerhet och även bevakning av skyddsobjektet. Till detta nyttjas en hjullastarburen buskröjaraggregat.
Fabrikat hjullastare: Volvo L90F.
Totalvikt: 15 000 kg.
Fabrikat buskröjare: Slagkraft Craft 401.
Resultatet efter en veckas jobb.
.
.
Efter dessa tre (fyra) steg har vi gjort vårt yttersta för flygsäkerheten och därmed tillser att flygstridskrafterna kan nyttja Uppsala flygplats fullt ut.
Tidigare 2013 gjorde vi ett inlägg om gräsklippning som hette ”Gräsklippning är mer än bara kort gräs”. Detta reportage är en ”remake” på den, men passa på att även läsa den gamla.
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Motoråkgräsklippare som klipper runt taxiljus.
-
-
Motoråkgräsklippare som klipper runt taxiljus vid en platta.
-
-
Samarbete mellan motoråkgräsklipparna är viktigt för att vara effektiv.
-
-
Motoråkgräsklippare som tävlar mot vädret.
-
-
Klippgruppen bestående av två hjultraktorer.
-
-
Två klippar-aggregat av vardera storlek 4,5m samt 7m.
-
-
En anställd ur plutonen kör grästrimmer vid taxiljus.
-
-
Hjullastarburen buskröjare röjer diket längs en väg på flygplatsen.
-
-
Hjullastarburen buskröjare röjer diket längs en väg på flygplatsen.
-
-
Resultatet efter en veckas jobb. Kortklippta stråkytor(gräsytor) samt diken.