Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Friktionsmätningsbil Volvo V90

r3

”Ut med det gamla och in med det nya” brukar man säga.

I Januari uppdaterades fordonsparken med en ny friktionsmätningsbil – Volvo V90.
Nya friktionsmätningsbilen ersätter trotjänaren SAAB 9000 sen 90-talet.

Friktionsmätningsbilen framförs av Fälthållningsledaren som leder snöröjningen på flygplatsen. Bilen har ett femte hjul längst bak som mäter friktionen längs rullbanan. Två rundor måste köras, en på respektive sida av rullbanan för att mätningen skall vara komplett.

Efter mätningen rapporterar fälthållningsledaren till flygledaren aktuella friktionsvärden och status på flygplatsen såsom avlagringar (snö, is, vatten, slask). Flygledaren delger i sin tur piloterna vid varje start och landning så rätt åtgärder kan tas av piloterna.

Fälthållningsledaren försöker alltid sträva efter is- och snöfria rullbanor med god friktion men ibland tillåter inte vädrets makter detta vilket gör det viktigt för piloterna att veta aktuella statusen på rullbanorna inför varje rörelse (start och landning).

Utöver mätsystemet så är bilen utrustad med några nya funktioner;

  • Follow me-skylt – för guida in flygplan och helikoptrar som har behov av att hitta rätt på flygplatsen (exempel första besöket på en flygplats).
  • Bättre arbetsbelysning – tidigare frikt.mätbil hade bara extraljus, nu finns även arbetsbelysning i sidled för exempel viltkontroll.
  • Flygradio – fälthållningsledaren har alltid medhörning i flygtrafikledningen.
  • Dubbla RAKEL-radio – för kommunikation med flygledare samt fälthållningsfordon på flygplatsen.
  • Externt högtalarsystem – ger möjligheten att RAKEL-radion hörs utåt, ifall fälthållningsledaren måste lämna bilen vid något tillfälle, exempel fältarbete, viltkontroll etc. Då har han/hon fortfarande medhörning på flygledaren.
  • LED-ficklampa – då fälthållningsledaren måste lämna bilen för att genomföra någon uppgift i mörker.
  • Bättre arbetsmiljö för fälthållningsledaren – möjlighet att lagra mätdatan digitalt, plats för anteckningar, papperskorg för F.O.D. m.m.

Trotjänaren SAAB 9000 finns kvar i organisationen tills vidare, så vi kan säkerställa att vi inte har barnsjukdomar på nya fordonet.

Utöver ny friktionsmätningsbil levererar FMV även friktionsmätningssläp med möjlighet för våtmätning. Detta görs på sommaren för att veta hur friktionen är på en våt rullbana under sommartid (kraftigt regnfall). 3st Friktionsmätningssläp levereras till Flygvapnet som kan delas och lånas av respektive flygplats.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *