Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Vägen mot Insatsledare

r3

Då blir det mitt första inlägg här på R3-bloggen som handlar om Insatsledarutbildningen som jag just nu går på R3-skolan i Halmstad. Men till att börja med såg jag att det var lite dåligt med bilder från Räddning så här får ni från en av våra kvartalsövningar med plutonen.

P1010214

Tillbaka till utbildningen, utbildningen är på 12 veckor och jag har gått fem av dem nu. Hittills så har vi fått väldigt mycket teoretisk utbildning, så man är lite trött i huvudet om kvällarna. Detta är för att vi ska ha en bra grund att stå på när vi börjar leda insatserna som kommer om någon/några veckor. Tyvärr så har jag inte så mycket intressant att skriva om detta, då ni skulle ledsna efter några rader (och jag skulle inte orka skriva om det heller för den delen).

Men jag kan i korthet förklara vad en Insatsledare gör inom Flygvapnet och Försvarsmakten. Det är alltså den befattningen som leder räddningstjänsten, både vid rutintjänst och vid insatser.

Vid olyckor så är man först på plats och utifrån vad man ser så bestämmer man vad Räddningssoldaterna skall göra. Det låter kanske enkelt, ”ser man något brinna så släcker man det”, men riktigt så är det inte. Det finns så otroligt mycket som spelar roll vid olyckor, är det en JAS 39 Gripen med ammunitionseffekter eller är det en Tp-84 Hercules fylld med personal? Hur mycket bränsle? Hur påverkar det den civila trafiken på Gävlevägen? Vart ska jag spärra av? Hur många ambulanser måste komma på plats... etc... Frågorna är många, därför måste man vara skärpt och snabbt kunna ta ett beslut. Det är därför utbildningen är relativt lång och efter utbildningen så skall man praktisera hos den kommunala räddningstjänsten i en månad och därefter hemma på flottiljen. Förhoppningsvis så kommer jag att vara klar någon gång januari/februari (men jag hoppas på en lång semester över jul så vi får se hur det går. Har hört att Thailand är varmt på vintern).

Innan jag började utbildningen så har det inte funnits några soldater som pluggat till Insatsledare, så förhoppningsvis kommer det fler efter mig. Insatsledare är ju egentligen en officersbefattning. Men allt detta är en förändring som man kan se på flera olika ställen i FM. T ex så har några av våra GSS/K-kollegor på FlygbasSäk-plutonen utbildat sig till Insatschefer (det är en sorts vakthavande befäl som leder den skarpa bevakningen). Detta är positivt och visar att FM vill att vi soldater skall kunna ta ett steg upp och göra mer än ”skitgöra.”

Nog om det, för det har faktiskt hänt något värt att skriva om under Insatsledarkursen. Förra veckan så fick vi åka till Verona, Italien, på Toxic Trip 2013. En årlig övning där länder från hela världen får se på varandras CBRN-utrustning och samöva ihop. För er som inte vet vad CBRN står för så är det Chemical, Biological, Radiological och Nuclear; alltså allt från kärnvapen till saringas.

Tanken med övningen var att vi skulle få se hur andra länder arbetar och därefter få arbeta med dem. Vilket är lättare sagt än gjort, då i vissa länder vägrar man prata engelska. Inga nämnda, inga glömda. Men jag kan säga att i landet där folk älskar dijonsenap och baguetter, där är man exceptionellt dåliga på engelska. Under en övning med ett tiotal skadade så försökte min kollega säga till deras soldater att de skadade blivit utsatta för senapsgas (Mustard Gas) men de kunde inte förstå. Det slutade med att han fick säga ”Hot Dog” och låtsas som att han hällde senap över en varmkorv, då förstod de. ”Le gaz moutarde” heter det tydligen på deras språk.

Snygga bilden
Här är vi, det svenska ”Extraction Teamet”, dock saknas en av oss på bilden.

Jag hamnade i ”The Swedish Extraction Team”, där vi jobbade mestadels med att sanera flygfarkoster så att piloter och passagerare kunde säkert ta sig till vår saneringsbana där de blev utsanerade och avklädda in på huden. Men oroa er inte, de behövde inte frysa, vi var faktiskt i Italien.

Önskar att jag kunde visa fler bilder från övningen, men det fick vi inte göra. Hoppas det räcker med en bild för att ni skall tycka det är intressant.

[youtube width=”500″ height=”404″]https://www.youtube.com/watch?v=NWtQPb0uQ3c[/embed]
Jag tycker dock att ni ska passa på att se hur Räddningstjänsten på F21 ihelgen körde en stor haveriövning tillsammans med blåljusmyndigheterna i Luleå. Detta är nästa steg i min utbildning på R3-skolan i Halmstad, att öva.

På återseende under resan mot Insatsledare.

_______________

Jesper E
Gruppchef 1:a Räddningsgrupp

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *