Övningen NC 12, Northern Crown 2012, har precis avslutats. Ubåtar, räddningsresurser och personal från Sverige, Storbritannien, Frankrike, Norge, Polen och Italien har funnits i vattnen utanför Karlskorna och utanför Gdynia i Polen för att tillsammans öva ubåtsräddning. Förhoppningsvis så räcker det med att öva dessa scenarier, och att säkerheten är så hög att det inte behövs genomföras ”skarpt”.
Räddningsubåten som tillhör NSRS (Nato Submarine Rescue System)
Under det svenska ubåtsvapnets 108-åriga historia så har en ubåt förlist. Det är en ubåt för mycket. De svenska ubåtarna och den svenska ubåtsräddningen har sedan dess utvecklats för att hålla en säkerhet i absolut världsklass. Sverige har sedan många år tillbaka ubåtsräddningsavtal med ett flertal andra nationer och delar våra resurser för att gemensamt hålla en hög säkerhet. Trots den höga nivån pågår ständigt utveckling för att förbättra förmågan än mer.
NSRS (Nato Submarine Rescue System) lastas ombord HMS Belos
Inför övningen har dykeri- och ubåtsräddningsfartyget HMS Belos modifierats för att kunna ta ombord ubåtsräddningsfarkosten NSRS SRV 1. När Belos normalt för med sig den svenska ubåtsräddningsfarkosten URF så sker dockningen till tryckkammare direkt i skrovet på däck. Eftersom SRV 1 är konstruerad annorlunda så måste en anslutningssluss monteras ovanpå däck. Även kallad ”armbågen”.
NSRS (Nato Submarine Rescue System) från insidan
NSRS är en gemensam ubåtsräddningsfunktion inom NATO som leds av Frankrike, Norge och Storbritannien. Förutom själva ubåtsräddningsfarkosten så ingår bland annat en hel sjösättningsanordning, en trycksatt transportsluss (TUP) som även har förmåga att dekomprimera en ubåtsbesättning och en större mängd tillbehör. Utrustning som redan är monterad på HMS Belos, vilket gör övningen logistiskt mycket lättare.
Under denna vecka så har sjösättning och upptagning med SRV 1, dockning med ubåt och sonarlokalisering av ubåt på botten övats. Allt för att Sverige, tillsammans med andra nationer, skall veta hur en räddningsoperation för att rädda ubåtspersonal ska utföras på bästa sätt.
Svensk ubåt på havsbotten - luckor öppna mellan ubåt och räddningsubåten (NSRS)
En av mina uppgifter från Högkvarteret är att finna och utveckla samarbeten som medför att våra och andras resurser kan nyttjas mer effektivt. Samarbetet inom ubåtsräddningsområdet är ett tydligt exempel på när dessa samarbeten blir konkreta och ger effekt för alla inblandade!
Fredrik Norrby
Chef 1.ubåtsflottiljen