HMS Härnösand på väg att få brännolja till sjöss. Foto: HMS Carlskrona
När våra fartyg bedriver verksamhet till sjöss medges inte alltid logistikförsörjning i ordinarie hemmabas. Då flyttar även försörjningen ut till sjöss där underhållsfartyget Carlskrona sköter logistiken. Vid dessa tillfällen fokuseras det ofta på RAS (Replenishment At Sea), dvs bunkring till sjöss under gång. Men logistik är ju så mycket mer än så. Det handlar tex om att bunkra vatten, tömma avloppsvatten, tömma sopor och till och med ibland slamsuga kölar på oljehaltigt slagvatten. Fartygen måste också förses med proviant och reservdelar om de egna förråden börjar sina.
Vid dessa tillfällen måste fartygen förtöja på Carlskrona som ligger till ankar. Först nu ställs fartygets fulla kapacitet på prov. Egenproducerat vatten lämnas, avloppsvatten tas emot och renas i reningsverk, sopor omhändertas för sortering och oljehaltigt slagvatten och spillolja tas emot för rening. Proviant från Carlskronas generösa förråd lämnas och liksom nödvändiga reservdelar.
Dricksvatten, som historiskt alltid varit begränsande, är inte längre det. Dricksvatten produceras i OSMOS-anläggningar ombord med kapacitet upp till 70 kubikmeter per dygn. Det räcker med råge till för egen förbrukning och att ge till andra fartyg. Avloppsvatten renas i Carlskronas reningsverk. Det är en gammal trotjänare som varit med sen fartyget byggdes. Kapaciteten är god, upp till 30 m3 avloppsvatten/dygn renas när anläggningen är finjusterad.
-
-
HMS Carlskrona är ett mångsidigt fartyg. Foto: Finnish Armed Forces
-
-
Med skeppsbåten kan reservdelar föras över så länge vädret tillåter det.
Foto: Per-Ola Mjömark/Försvarsmakten
Sopor som tas ombord passerar fartygets miljöstation. Där komprimeras torrsopor, wellpapp buntas och förpackningar av olika slag rivs i småbitar. Det som inte kan behandlas ombord förvaras i kylrum eller miljöstation. Allt läggs efter förtöjning i rätt container sorterat enligt kommunala regler. Slagvatten och spillolja sugs med fartygets slamsugningsutrustning till våra länsvattentankar. Ombord kan detta renas i länsvattenseparator, där olja skiljs från vatten. Det oljehaltiga behålls ombord medan det renade vattnet länsas ut.
Carlskrona är utrustad med mycket generöst tilltagna förråd för lång uthållighet. De består av flera kylrum, stort frysrum och torrförråd. Om de är välfyllda räcker de till såväl eget som andra fartyg under lång tid.
Reservdelar som kan tänkas behövas till fartygen lastas ombord i förberedelseskedet. Ur detta, och ibland fartygets egna förråd, lämnas reservdelar till behövande fartyg. Ibland är det inte nödvändigt att fartygen förtöjer på Carlskrona. Ofta räcker det att fartyget kommer nära, och med hjälp av Carlskrona skeppsbåt ”EMMA” transportera materiel, förnödenheter och personal mellan fartygen. Vid dessa tillfällen behöver Carlskrona inte ankra, utbyte kan ske var som helst så länge vågorna inte går för höga.
-
-
HMS Nyköping förtöjer på Carlskrona för att få logistikstöd. Foto: HMS Carlskrona
-
-
Ett finskt fartyg fylls upp med diesel. Foto: HMS Carlskrona
Personalen som sköter försörjningen av andra fartyg är besättningen ombord och underhållsenheten (UHE). Mycket arbete går åt att samla ihop behoven, skaffa fram reservdelar och förnödenheter och till slut planera och genomföra överlämnandet. Spindeln i nätet är UHE som kontinuerligt och noggrant håller koll på allt. Ibland finns inte reservdelen ombord, och då måste den på något sätt skaffas från land och ta sig ombord. Hur detta sker är UHE yrkeshemlighet..
Dick Nilsson
Fartygsingenjör på HMS Carlskrona