HMS Karlstads navigeringsofficer ger Amiral Foggo en genomgång av manöverbryggan.
En gråmulen morgon på Östersjön, bara korvetten HMS Karlstad, några segelbåtar och ett handelsfartyg ses på havet. Vid horisonten skymtar Almagrundets fyr, det enda tecknet på att vi befinner oss på svenskt territorialhav. Den gryende solen visar sig sparsmakat bland de höga men kompakta molnen. HMS Karlstad har för cirka en timme sedan brutit sig ur den stora eskortformering där vi deltagit under natten. Eskortens syfte är att skydda marinsoldater under överskeppningen från finska Hangö till svenska Utö, där de ska landstiga. Momentet är en del i den multinationella övningen BALTOPS, inom ramen för Partnerskap för Fred, PFP. Orsaken till att Karlstad brutit ur formeringen är två för oss ganska ovanligt moment. Fartyget ska få ett speciellt besök. Viceamiral James G. Foggo US Navy är chef för den amerikanska sjätte flottan och tillika chef för den i BALTOPS ingående styrkan. Han leder från det amerikanska ledningsfartyget USS Mount Whitney och är på väg mot Karlstad i det som är dagens andra ovanliga moment. Amiral Foggo reser nämligen med en dansk Lynxhelikopter som kommer att landa ned på Karlstads helikopterdäck.
Den danska lynxhelikoptern surrad till däck med spännband. Under helikoptern syns gallret i vilket harpunen fäster. I orange dräkt syns den danska färdmekanikern.
Ombord hörs i orderhögtalare: ”Fartyget intagit ställning till Helikopter, Brumbass 06 anländer om cirka 10 minuter”.
Åtgärder har vidtagits för att aktivera Karlstads flygplatsfunktion och fartygschefen kan besluta om att öppna flygplatsen. Innan landning genomförs en analys av vind och sjöhävning samt övrig fartygstrafik i närområdet; allt för att kunna hitta en lämplig kurs för landning. När sedan helikoptern anländer går allt enligt en fastställd rutin. Ansvarig på helikopterdäck är fanjunkare Fredrik Fogelberg, som annars är systemteknisk officer ombord. Han meddelar via internkommunikation till manöverbryggan att helikopterdäck är redo varpå landningstillstånd ges till helikoptern.
Amiral Foggo på väg ut ur helikoptern.
– Det är vissa skillnader mellan våra procedurer för helikopterlandning och de danska, det märks att den danska flottan har haft ombordbaserad helikopter mycket längre än oss, säger Fredrik.
Just på grund av att olika länder har procedurer som skiljer sig åt krävs ett personligt möte mellan helikopterpiloten och representanter för fartyget innan landning kan ske. Då kan piloten inspektera helikopterdäcken och bekanta sig med de procedurer som fartyget använder. Detta skedde några dygn tidigare och den danska piloten blev inte avskräckt av Karlstads relativt lilla helikopterdäck.
– Han var van att landa även på de mindre danska enheterna under extrema förhållanden, bland annat utanför Grönland, fortsätter Fredrik.
Landningen går utmärkt och den danska Lynxhelikoptern låser fast sig i däcket. Speciellt för sjöoperativa helikoptrar är att de vid landning har en harpun under sig som sänks ned i ett galler på helikopterdäck. På så vis kan de direkt vid landning få fäste i fartyget och bättre klara sjöhävning och hård vind. Helikoptern surras sedan med speciella surrningsband, för att ytterligare motstå vädrets makter.
Personalen på helikopterdäck har avlägsnat surrningarna; de ställer upp för att tydliggöra att samtliga fyra surrningar är borttagna varpå helikoptern snart är redo för start.
Amiral Foggo och hans adjutant debarkerar helikoptern och tas emot av fartygschefen Bernt Andersson. Amiralen får en rundvandring ombord, bland annat får han prova på att manövrera fartyget, och därefter bjuder fartygschefen på en enklare lunch med svenska förtecken. När helikoptern och dess passagerare lyfter från helikopterdäck återgår Karlstad till eskortmomentet. Fokus skiftar blixtsnabbt till att återigen delta i skyddet av överskeppningsfartygen. Den multinationella styrkan lyckas framgångsrikt hålla fientliga ubåtar och stridsflyg undan från de skyddsvärda amfibiefartygen och landstigning mot Utö kan börja.
Fotograf: Vicekorpral Fredrik Svensson, HMS Karlstad