BALTOPS 2015 börjar gå mot slutet för HMS Malmös del och förtöjning sker lagom så att besättningen ska hinna hem till välförtjänt midsommarfirande. För huvuddelen av övriga deltagare så avslutas övningen med en helg i Kiel för att diskutera erfarenheter, även Sverige deltar med viss personal.
Övningen har för HMS Malmös del varit förhållandevis lågintensiv under de två veckorna fartyget har varit till sjöss. Jämfört med våra nationella övningar hemma så är tempot i BALTOPS betydligt lägre än vad vi är vana vid från exempelvis SWENEX.
– Baserat på mina tidigare erfarenheter av BALTOPS så var vi förberedda på ett lägre tempo än normalt. Även rent stridstekniskt så är det på en lägre nivå än vad vi övar nationellt. Besättningen har gått in i övningen med vetskapen om att vårt deltagande ska ses i ett större sammanhang där vi är en liten säkerhetspolitisk bricka i ett större spel. Vårt deltagande i internationella övningar är viktigt och stärker banden till NATO och våra grannländer i Östersjön enligt regeringens uttalade vilja. Dock så har flera av momenten varit riktigt bra för fartyget, säger Niklas Wiklund som är fartygschef på HMS Malmö.
Den sista veckan av övningen är helt scenariostyrd vilket innebär att besättningen inte vet vad som kommer att hända, utan blir istället tilldelade stridsuppgifter från högre chef. Syftet är att efterlikna verkligheten vid en liknande operation och att säkerställa att befälskedjan, samband och metodik fungerar utan större friktoner. HMS Malmö ingår i en task group som kan få en stort spektrum av stridsuppgifter. Detta ställer höga krav på tydliga order och koordinering från högre chef.
Peter Lindén är stridsledningsofficer ombord.
– Under scenariofasen måste vi ha en hög mental beredskap för att snabbt växla tempo. Dessutom blir det ett taktiskt spel där man vill försöka påverka motståndarens agerande och vända det till sin egen fördel.
För signalspaningspersonalen ombord så har övningen gett operatörerna chansen att verka i en annan kontext än vad de är vana vid, och tillsammans med andra enheter vilket är nyttigt även om den viktiga robotmålsökarsimuleringen har saknats under luftförsvarsövningarna.
– Sista dygnets uppgift att dolt skugga motståndarna från det fiktiva landet Bothnia har varit en relevant och bra uppgift för HMS Malmö, berättar Christian Raxell som är signalspaningsbefäl ombord.
Malwina Doperiala och Viktor Dahl Svensson som också är signalspanare menar att det har varit många intressanta fartyg som gjort att man måste arbeta på ett annat sätt än vanligt. Malwina Doperiala säger att
– Även om övningen har varit lågintensiv så har jag upplevt motsatsen för mig inom signalspaningen. Det var dessutom roligt med pre-sail conference i Polen när man fick se alla fartyg i hamn och träffa andra besättningar. Under övingen fick jag även möjlighet att åka med den danska fregatten Peter Wilemoes under en dag. Det var roligt och givande att träffa en annan besättning från en annan nation och se hur de arbetar.
– Att plocka radarn på de amerikanska bombflygplanen B-52 när de flög in över Sverige var helt klart en höjdpunkt ” säger Viktor Dahl Svensson.
Personalen ombord går i ett vaktsystem med sex timmars arbete och sex timmars vila. På de lediga sex timmarna ska man både hinna med att äta, sova och kanske försöka hinna med ett fyspass. På tal om den skiftande intensiteten i övningen så kan det ibland medges vila på drabbningsplatserna. För att inte luftförsvarsofficeren skulle drabbas av så kallad gamnacke så löste fartygets tekniker även det problemet. Den här gånger med universalverktyget silvertejp.
– Det är tur att man har omtänksamma kollegor” säger Richard Hedström
För andra ombord som maskinpersonalen, system- och vapentekniker samt kockar så rullar livet till sjöss på som vanligt. För driftpersonalen så är det ingen större skillnad i det dagliga arbetet oavsett om det är övning eller insats, nationellt eller internationellt. Jobbet ska göras, materielen ska underhållas och ibland repareras. Trots att HMS Malmö är 30 år gammal så har fartyget inte haft några begränsande haverier eller funktionsbortfall under övningen. Många av de andra deltagande fartygen som är betydligt nyare har haft det betydligt värre ombord. Visa har dessutom tvingats lämna övningen i förtid.
Niklas Nordström Lantau är vapentekniker ombord:
– Min uppgift är att lösa systemfel med FC prioritering som riktlinje, detta oavsett vad vi gör eller var vi är.
En av fartygets maskinister, 2.M Tobias Andersson instämmer:
– Som tekniker är det inte så stor skillnad. Logistikkedjan är dock helt annorlunda än hemma och kräver ett annat arbetssätt. Övningen har ändå varit rolig och gett oss vissa nyttiga erfarenheter från andra nationer.
På fartygets manöverbrygga arbetar de enda tre i besättningen som har utsikt och därmed har haft förmånen att få njuta av sommarsolen och det fina vädret under övningen. Bemanningen under ordinarie beredskap på bryggan är en manöverofficer som framför fartyget, en rorgängare samt en utkik.
Navigationsofficer Mathias Gustafson har sett många fartyg under alla timmar han tillbringat på bryggan.
– Det har varit intressant att öva med fartyg från andra länder. Men vi har även haft påhälsning av icke deltagande nations örlogsfartyg och flygplan vid ett flertal tillfällen under övningen. Vi har fått se ett antal spektakulära flyguppvisningar på mycket nära håll.
Sammanfattningsvis kan konstateras att svenska marinens fartyg, oavsett i vilka övningar eller insatser vi deltar i, alltid levererar vad som är efterfrågat av högre chef inom ramen för vad fartygen har kapacitet till. För HMS Malmö och besättningens del stundar midsommar och en veckas välförtjänt ledighet innan det är dags för nästa uppdrag.
/Besättningen på HMS Malmö