Som styrkechef för EU Naval Force Somalia – Operation Atalanta (Eunavfor) har jag den stora förmånen att besöka styrkans olika ingående enheter. Det ger mig utmärkta tillfällen att förmedla mina tankar och direktiv avseende genomförandet och framtida planeringsmoment i operationen. Det ger även tillfällen för chefer och deras personal att ge mig sin syn på hur operationen leds samt andra aktuella frågor och intryck.
M/S Douro är ett cypriotiskt fartyg med i huvudsak polsk och filipinsk besättning.
Foto: Magnus Lindstedt/Försvarsmakten
För en tid sedan besökte jag ett av World Food Programmes chartrade handelsfartyg, M/S Douro. M/S Douro är ett mycket bra exempel på den vanligaste typen av handelsfartyg i området. Besättningen består av flera nationaliteter från länder som Filipinerna, Polen och Kroatien. Befälen är polska och sjömännen i huvudsak från Filipinerna. M/S Douro är en medelstor torrlastare som kan betecknas som arbetshästen i dessa farvatten men också ett av de mer utsatta fartygen för piratangrepp på grund av hennes låga fart och låga fribord. Ombord på Douro finns en av Eunavfor ombordsbaserade skyddsstyrkor från Kroatien som skulle vid detta besök skulle få sina EU-medaljer. Besöket gav mig flera starka intryck om varför vi är här.
Fristående skyddstyrkor, eller Autonomous Vessel Protection Detachements (AVPD), har använts av Eunavfor sedan några år tillbaka. Tidigare har dessa utgjorts av soldater från bland annat Serbien, Lettland och Finland. Med relativt små medel frigörs kvalificerade resurser när skyddsvakter är ombordbaserade på handelsfartyg. Det innebär inte att skyddsvakter löser allt utan att kompletteras med kvalificerade resurser som fartyg och helikoptrar som kan lösa andra uppgifter i operationen. Det är kombinationen av olika åtgärder och förmågor som hanterar och levererar maritim säkerhet i regionen.
Fler och fler rederier som trafikerar haven runt Somalias kust har valt att anamma gällande praxis för självförsvar (Best Management Practice, BMP). BMP:n ges ut av Eunavfor och Maritime Security Center – Horn of Africa och har reviderats fyra gånger sedan första utgåvan. I dag används BMP:n av cirka 75% av sjöfartsindustrin i området.
Inga tomma ord. Den polske fartygschefen på M/S Douro var uppriktigt glad för stödet från EU Naval Force.
Foto: Magnus Lindstedt/Försvarsmakten
Mitt starkaste intryck var när jag i slutet av mitt besök på M/S Douro skulle säga adjö till den polske befälhavaren på fartyget. Han framförde då sin egen och hans besättnings stora tacksamhet för Eunavfors närvaro och arbete runt Somalias kust.
? På grund av den utrustning som finns ombord (som används av den kroatiska skyddssyrkan) kan potentiella hot upptäckas lättare. Besättningen kan koppla av efter arbetsuppgifterna och inte behöva tänka på pirater. Eftersom vi vet att att den kroatiska skyddsstyrkan ansvarar för säkerheten ombord kan vi fokusera på vår normala rutin och vårt dagliga jobb. Jag tänker inte ens på att vi är i Somalia längre, sade befälhavaren under vårt samtal.
Det var inte bara tomma ord eller artighetsfraser utan ord som kom från hjärtat och var oerhört viktigt för besättningens trygghet och arbetsmiljö.
Jonas Haggren
Konteramiral
Styrkechef, EU Naval Force Somalia – Operation Atalanta