Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Sista passet innan tävlingen

kristinaswaan

Dagen till ära bjuder jag mig själv på ett lätt teknikpass i Hammarbybacken. Det här är det sista passet innan tävlingen och det ska minst sagt bli skönt att inte känna tvånget att tillbringa träningspassen i backen längre. Det känns annars som jag bott här de senaste månaderna. Många och långa pass har det blivit, upp och ner och sen upp och ner igen. Det är naturligtvis en hel vetenskap hur man ska träna inför ett sådant här lopp.

Det här har varit mitt träningsupplägg:

  • Januari – februari: Blandad styrketräningen och löpträning 3h+3h /veckan.
  • Mars: Löpträning har nu inriktats på något längre pass och styrketräning mer inriktad på arbetskapacitet 4h+3h /veckan.
  • April – Maj: Cykling, löpning, paddling, lättare styrketräning och rörlighetsträning. Varje konditionspass har varit minst 1,5h och Jag har försökt att totalt inte överstiga 10h i veckan.
  • Juni har mest handlat om att förbättra löp-och paddeltekniken samt att kombinera de olika övningarna. Även försökt att jobba bort dom småskador jag dragit på mig under våren.

Vacker utsikt

Om jag fick ändra på något skulle det vara att förlänga perioden med grenspecifik träning och att träna tekniken lite tidigare, kanske redan i februari/mars. Det här upplägget passade mig dock under våren och så fick det bli. Jag känner mig i alla fall väl förberedd.

Vad har jag då för målsättning?

Här skulle det ju vara härligt att beskriva en storslagen vision där jag slagit både träningskompisen Danne och mina två kollegor från kustjägarkompaniet med råge. Tyvärr (den här gången) måste jag nog vara lite mer ödmjuk. Rimligt att förvänta sig är någonstans runt 2h-2,5h på paddlingen, 2h på löpningen och sedan 2,5h på cykelsträckan. Var för sig låter det kanske inte speciellt svårt, men tilläggas bör att löpningen går från Åresjön rakt över Åreskutan och att cyklingen går på vattensjuka skoterleder och till stor del uppför. Enligt uppgift går det inte ens att cykla överallt utan det är springa med cykeln som gäller. Därför är målet inställt på 7-8 timmar.

Bifogar en bild från träningen i Åre förra veckan, eftersom sista biten av cyklingen går uppför Åreskutan och sedan ner i downhillbanan tyckte jag det verkade fullständigt rimligt att öva en dag på att bara köra downhill. Det är för övrigt just i liftgatan som första sträckan upp till skutan från Åreby går. Så det är bara att njuta av utsikten för nästa gång ser det ut som på den lilla bilden, den togs under kvällen i Hammarbybacken.

Amfibiehälsningar, Marcus Appelgren

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *