På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Så var resan längs Afrikas västkust slut

Jimmie Adamsson

Farväl Afrika och farväl FS Mistral för denna gång. Vi hoppas att återse fartyget med svenska stridsbåtar och trupp ombord i framtiden.

Farväl Afrika och farväl FS Mistral för denna gång. Vi hoppas att återse fartyget med svenska stridsbåtar och trupp ombord i framtiden.


Lördag den 9/3 lämnade vi Libreville, i Gabon och de franska markförbanden bakom oss. Vi var återigen själva med fartygets kärna, besättningen, beach recce och personalen som bemannar landstigningsbåtarna (totalt 236 personer inklusive oss två svenskar). Kursen sattes norrut och nu in i de än mer pirattäta vattnen. Det är inte bara utanför Somalia man hittar pirater utan även på denna sida av Afrika förekommer de frekvent, eller kanske än mer frekvent just nu. De har dock delvis en annan taktik, vilket gör dem farligare, och det är att dem inte tar gisslan på samma sätt som på östra sidan, även om det också förekommer. Det vill säga. ”affärsidén” här är inte i första hand att sälja tillbaka båt, besättning och last till rederiet/försäkringsbolaget efter en kapning utan här tar man det man kan komma över på plats, man plundrar och rånar vilket gör att människan som sådan inte är en handelsvara och således ”förbrukningsbar”. Med andra ord, ett liv är inget värt och det är i första hand det som gör piraterna på den här sidan farligare.

Det som också gör situationen farligare är att det inte pågår en direkt insats mot pirateriet, som det gör utanför Somalia där man kunnat se ett trendbrott. Det gör man inte här och mörkertalet är också stort eftersom det i huvudsak är nationerna längs Guineabukten och deras marina enheter som är mycket begränsade, som försöker hålla på lag och ordning till sjöss.

Del av fartygsstyrkan på väg på Benin efter avslutad antipiratövning i Guineabukten

Del av fartygsstyrkan på väg på Benin efter avslutad antipiratövning i Guineabukten

Under hamntiden i Libreville nåddes vi också av nyheten om oroligheter i Guinea och franska medborgare som hamnat lite i kläm i diverse upplopp. Scenariot under en genomförd övning under vår tid ombord, kan helt plötsligt bli verklighet fortare än man tänkt sig. Vi får se hur både det, och läget i Mali, utvecklar sig för besättningen ombord på Mistral. Varje kväll har man en genomgång på kommande dags verksamhet, men också en underrättelsegenomgång för de delar som påverkar, eller kan påverka fartyget. Vår rutt sträckte sig nu utmed kusten från Gabon, utanför ekvatorial Guinea, Kamerun, Nigeria och till Benin och slutligen in till Lomé i Togo.

Förberedelser, lastning och sjösättning ute på rampen ca 3 nm söder om Cotonou i Benin

Förberedelser, lastning och sjösättning ute på rampen ca 3 nm söder om Cotonou i Benin

Väl framme i Benin så klev vi iland med Beach recce teamet och genomförde ett antal fullständiga rekognoseringar av landstigningsstränder. På en av stränderna tog vi dessutom in de olika båtarna från Mistral hela vägen in till stranden.

På kvällen var dags att ge sig av vidare västerut mot Togo. Vi anlände utanför Togo dagen därpå och initierade där en antipirat övning tillsammans med den franska fregatten som opererade tillsammans med oss samt Togos- och Benins marina enheter för sjöövervakning. Övningen pågick i ett dygn och avslutades utanför Benin så vi har åkt en del fram och tillbaka.

Små båtar uppträder långt ut på havet och kan ses avsiktligt närma sig större fartyg. Den känsligaste platsen på Mistral är i den delen som är bortklippt i bilden. Vi hade alla vapen framme och laddade dagtid och nattetid var de delvis även bemannade då risken för att bli sammanblandad med ett handelsfartyg var störst.

Små båtar uppträder långt ut på havet och kan ses avsiktligt närma sig större fartyg. Den känsligaste platsen på Mistral är i den delen som är bortklippt i bilden. Vi hade alla vapen framme och laddade dagtid och nattetid var de delvis även bemannade då risken för att bli sammanblandad med ett handelsfartyg var störst.

Imorgon kommer vi att förtöja i Lomé och vi kommer att debarkera och flyga hem till Sverige. Resan har på många sätt varit mycket givande och intressant. Huvudsyftet med vårt besök här har varit att titta på hur, vad och om vi skulle kunna basera svensk trupp på fransmännens Amfibietransportfartyg och vad det i så fall skulle innebära för möjligheter och utmaningar. Ska man på ett enkelt sätt sammanfatta våra obearbetade intryck just nu så kan man säga att Mistral är bland de bästa, om inte det bästa, Amfibietransportfartyget som finns just nu. Vi har tillsammans spenderat mer än 6 mån ombord på en mängd olika nationers Amfibietransportfartyg de senaste åren och kan med ganska god inblick ge uttryck av att det här är det man vill ha. En 200 meter lång schweizisk armékniv, den är mångsidig, flexibel, modern, bekväm och innehåller allt man behöver.

Det är detaljer vi behöver ta hänsyn till inför en deployering och de är desamma som om vi skulle åka med en brittisk, japansk eller holländsk båt. Ingen skillnad. Man kan alltid önska sig mer men i det här fallet är det svårt att hitta vad mer man skulle vilja ha ut utav ett Amfibietransportfartyg. Så grattis Frankrike, ni har ju tre och inom några år kanske ett fjärde fartyg av Mistral klassen.

För den som vill läsa mer eller få insikt i något delområde lite mer på djupet kan man kontakta någon av oss.

Kapten Ludwig Lindkvist & 1.Sgt Johan Westerberg

Foto: Ludwig Lindkvist

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *