För länder med ett ubåtsvapen är anskaffningen av ubåtar ofta cyklisk. Tidsperioden mellan att en anskaffning har avslutats till att nästa påbörjas kan vara så lång som 10 -15 år, vilket medför ett flertal utmaningar. Tidsförhållandet är inte unikt för Sverige, och inte heller bara vid ubåtsprojekt enligt mig.
Konceptbild av A26 (bild: Kockums AB)
Just nu pågår anskaffning av ubåt typ A26 (även kallad NGU – nästa generations ubåt) och tiden från projekt A19 (ubåt typ Gotland) till A26, medför att den ubåtskompetens som idag behövs för ubåtsutveckling inom Försvarsmakten, Försvarets Materielverk (FMV), Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) och civila företag (som exempelvis Kockums AB) är begränsad. Stora ansträngningar görs därför mellan våra myndigheter för att bäst utnyttja ubåtskompetensen med hänsyn till i vilken fas A26-projektet befinner sig i.
Johan Granholm, Kockums AB, gav i KÖMS tidskrift ett tips om att RAND har publicerat en rapport där analys har gjorts av ubåtsanskaffning i USA (ubåtsklasserna Ohio, Seawolf och Virginia), Storbritannien (Astute-klassen) och Australien (Collins-klassen). Slutsatserna är inte helt okända – men kan ändå vara värda att betänkta för dem som är inblandade i anskaffning av komplex försvarsmateriel.
En funderande fartygsingenjör Thomas Wallenholm - som under fartygschefen ansvarar för ubåten Södermanlands komplexa system (foto: A Sannerman/1.ubflj)
Några slutsatser från RAND är bland annat:
- att integrera samtliga aktörer tidigt i projektet och gör det så transparent som möjligt,
- att det måste finnas en långsiktig strategisk idé om ubåtsvapnet och den industriella förmågan,
- att komma ihåg att en ubåt är integration av olika tekniska system,
- att definiera tydliga operativa behov i form av prestandakrav,
- att utveckla realistiska kostnads- och tidsplaner,
- att designa ubåten så att utbyte och modifiering är möjlig under hela livslängden och
- att planera för besättningsutbildning och överlämning av ubåten till ubåtsvapnet.
ÖB, general Sverker Göranson, ges en inblick i ubåten Södermanlands tekniska värld (foto: A Sannerman/1.ubflj)
Jag rekommenderar, liksom Johan Granholm gjorde i KÖMS tidskrift, att den som är intresserad av komplexa försvarsmaterielprojekt läser RANDs rapport.
Fredrik Norrby
Chef 1.ubåtsflottiljen