På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Givande marina dagar i Malmö

Jimmie Adamsson

Från den 11 till den 13 september har mässan Maritime Systems and Technology 2012 (MAST 2012) genomförts i Malmö. Mässan har erbjudit mig och konteramiral Leif Nylander, Försvarsmaktens materielproduktionschef, samt många andra möjlighet att bekanta sig med nya marina sensorer och system samt träffa och diskutera med representanter för den marina försvarsindustrin och Försvarsexportmyndigheten (FXM), besöka fartygen i hamnen och delta i intressanta föredrag och konferenspunkter.

Samtal om ubåtsprojektet A26 i Kockums monter på MAST 2012

Bland flera intressanta programpunkter fanns idag på förmiddagen en om Maritime Capability Building in Africa, där en panel berättade om de utmaningar som finns och de insatser som genomförs såväl utanför Västafrika som utanför Östafrika. Det handlade alltså om piratverksamhet, nakotika, vapen och människosmuggling – grov kriminalitet till sjöss. I panelen fanns bland andra två för oss i marinen bekanta namn, nämligen örlkn Kjell Augustzen som sedan ett år tillbaka tjänstgör vid J5 i det operativa högkvarteret för EUNAVFOR  operation ATALANTA i Northwood utanför London och Karl-Johan Hagman som är VD och anvarig för Stena Rederi AB sjöfart och offshoreverksamhet samt ledamot i Kungl. Örlogsmannasällskapet. Marinen har under MAST 2012 varit på plats i Malmö med ubåten HMS Halland, som haft sällskap av Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 003 Amfitrite, den finska korvetten Tornio av Haminaklass och bevakningskuttern MHV 901 Enö från det Marina hemvärnet i Danmark.

Befälhavaren på kombinationsfartyget KBV 003 Amfitrite förevisar fartyget

Fartygschef och musköteri välkomnar ombord på den finska korvetten Tornio av Hamina-klass

 

En god kopp kaffe och ett trevligt samtal ombord på bevakningskuttern MHV 901 Enö från det danska marinehjemvernet

Marinen har under MAST 2012 varit på plats i Malmö med ubåten HMS Halland. Hemvärnet i Malmö har bistått med åtta man för vakt och bevakning, vilket fungerat utmärkt och var mycket uppskattat. Ubåten har haft sällskap av Kustbevakningen fartyg KBV 003 Amfitrite, den finska korvetten Tornio av Haminaklass och bevakningskuttern MHV 901 Enö från det danska Marinhemvärnet. Besökarna vid MAST 2012 har visat stort intresse för fartygen i hamnen och särskilt för ubåten. Även allmänheten har också varit mycket intresserade av att besöka vår ubåt, vilket är mycket glädjande.

En lååååång kö med intresserade besökare till HMS Halland

Det svenska ubåtssystemet är i världsklass och ett av de fartygssystem i marinen som årligen tillbringar mest tid till sjöss, men då mestadels i uläge. Ubåten är byggd för att hålla sig dold och lyssna, men behöver ibland också höras och synas för att skapa kunskap och förståelse för marinens verksamhet. Dessa tillfällen att visa och berätta om våra fartyg är även nödvändiga i rekryteringssyfte, då de ger möjlighet att träffa vår personal ombord, vilka svarat på frågor samt berättat om vår verksamhet och livet ombord.

Jan Thörnqvist
Marininspektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *