Dag ett för mig som signalmatros i Italien började med spöregn från sidan. Inte riktigt vad jag såg framför mig när jag fick veta att vi skulle validera fartyget i Italien. Regnet har sedan fortsatt till och från under hela veckan med inslag av åska, växlande molnighet och sol.
Veckan började med klargöring för gång och därefter losskastning. Vi passerade ut ur La Spezia örlogshamn och fortsatte till det område vi skulle arbeta i. Omgivningen här är otroligt vacker. Höga berg, färgglada hus och turkost vatten, en fantastisk utsikt att ha när man sitter på bryggan och styr.Väl ute till sjöss så började vi avprova fartygets sonar vilket innebar en hel del utkik samt rorgängeri för min del. Som avslutning på dagen hade vi en man över bord-övning. Detta för att alla skall veta vad man skall göraomolyckan skulle vara framme. Några erfarenheter rikare var det dags för bingen för att vara fit for fight för stundande nattpass mellan 00-06.
Nattpasset kan vara väldigt krävande då kroppen inte tycker det känns helt okej att vara uppe och jobba mitt i natten, man vill mest bara sova. Men med en härlig babordsvakt kommer man igenom även de allra segaste timmarna. Något av det mest fantastiska när man är här nere och jobbar i Italien är att man kan gå ut mitt i natten och arbeta i t-shirt och shorts utan att det är kallt. Med en nattemperatur på 25 grader är det inte så jobbigt att gå ut och sjösätta farkoster mitt i natten!
För att vidga våra språkkunskaper på fartyget har vi dagens fem italienska meningar. Och ni kan tro att det övas flitigt. Vem vet, kanske går hela orderterminologin på italienska när vi väl kommer hem?
Vi blandar skyddsövningar och klart skepp-övningar med att avprova fartygets system. Ibland går det bra, ibland mindre bra. Men med en bra besättning hålls humöret uppe även de stunder då det inte alls går som man vill.
Tiden går fort och det är redan natten till torsdag. Klockan är 01,52 och jag sitter och skriver detta inlägg i sjömansmässen. Till helgen blir Koster stillaliggande med vakt för några inklusive mig själv, resten är lediga och får uppleva La Spezia även på land. Efter helgen väntas nya utmaningar och hårt jobb för HMS Koster med besättning.
Cecilia Lindqvist
Signalmatros, HMS Koster