På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ahhh, äntligen Italien! Solsken, värme och ännu mer solsken! Eller…?!

Jimmie Adamsson

Dag ett för mig som signalmatros i Italien började med spöregn från sidan. Inte riktigt vad jag såg framför mig när jag fick veta att vi skulle validera fartyget i Italien. Regnet har sedan fortsatt till och från under hela veckan med inslag av åska, växlande molnighet och sol.

Veckan började med klargöring för gång och därefter losskastning. Vi passerade ut ur La Spezia örlogshamn och fortsatte till det område vi skulle arbeta i. Omgivningen här är otroligt vacker. Höga berg, färgglada hus och turkost vatten, en fantastisk utsikt att ha när man sitter på bryggan och styr.Väl ute till sjöss så började vi avprova fartygets sonar vilket innebar en hel del utkik samt rorgängeri för min del. Som avslutning på dagen hade vi en man över bord-övning. Detta för att alla skall veta vad man skall göraomolyckan skulle vara framme. Några erfarenheter rikare var det dags för bingen för att vara fit for fight för stundande nattpass mellan 00-06.

Nattpasset kan vara väldigt krävande då kroppen inte tycker det känns helt okej att vara uppe och jobba mitt i natten, man vill mest bara sova. Men med en härlig babordsvakt kommer man igenom även de allra segaste timmarna. Något av det mest fantastiska när man är här nere och jobbar i Italien är att man kan gå ut mitt i natten och arbeta i t-shirt och shorts utan att det är kallt. Med en nattemperatur på 25 grader är det inte så jobbigt att gå ut och sjösätta farkoster mitt i natten!

För att vidga våra språkkunskaper på fartyget har vi dagens fem italienska meningar. Och ni kan tro att det övas flitigt. Vem vet, kanske går hela orderterminologin på italienska när vi väl kommer hem?

Vi blandar skyddsövningar och klart skepp-övningar med att avprova fartygets system. Ibland går det bra, ibland mindre bra. Men med en bra besättning hålls humöret uppe även de stunder då det inte alls går som man vill.

Tiden går fort och det är redan natten till torsdag. Klockan är 01,52 och jag sitter och skriver detta inlägg i sjömansmässen. Till helgen blir Koster stillaliggande med vakt för några inklusive mig själv, resten är lediga och får uppleva La Spezia även på land. Efter helgen väntas nya utmaningar och hårt jobb för HMS Koster med besättning.

Cecilia Lindqvist

Signalmatros, HMS Koster

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

3 kommentarer

  • Christer Persson 7 september 2012 14:22

    Hej! Har funderat på vad man gör i Italien med Koster, vet att man bl.a. utvärdderar Sonar utrustning.

    Är tanken att fartygen framöver ska verka i varmare vatten?

    Som amatör tycker man att leverantör av utrustning ska kunna verifiera att allt fungerar som det är tänkt, och att öva i Svenska vatten verkar mer logiskt!

    /Krasta

    • magnusjirlind Christer Persson 10 september 2012 08:31

      Hej
      HMS Koster är i Italien är för att testa av de nya system och materiel som har installerast i fartygstypen. Kosterklassen är en nyare version av Landsortsklassen med mer egenskydd och bättre minröjningssystem. Testerna genomförs i FMVs, Försvarsmaktens materielverk, regi för att kunna säkerhetsställa att allt fungerar som det ska samt att träna personalen i dessa förhållanden.
      Försvarsmakten / 4.sjöstridsflottiljen har inte fått någon uppgift att genomföra en operation i varmare vatten med Kosterklassen. Om den uppgiften ställs till Försvarsmakten så vill vi vara säkra på att vi kan lösa den.
      Försvarsmakten övar och genomför skarpa minröjningsoperationer i Östersjön över tiden. Vi har stor erfarenhet och är mycket framgångsrika. Vi vill vara lika bra i varmare vatten.

      Magnus Jirlind
      Informationschef 4.sjöstridsflottiljen

  • fd Sonop kosterklass 22 september 2012 10:26

    Att avprova systemen i varmare vatten är ett måste. De som utmanar systemen generellt idag är värme; både vad det gäller system som är ovanför ytan som under. Allt från minröjningsfarkosterna som opereras från Koster till kylningen för stridsledningscentralen måste fungera även när östersjöns ca 7 grader varma vatten inte hjälper till att kyla. Med solidaritetsdoktrinen som regeringen tog fram inför senaste försvarsbeslutet är det inte helt omöjligt att vi kan behöva stödja andra länder i europa eller dess närhet på mycket kort varsel och därför viktigt att systemen fungerar. Att resten av marinen är lite avis på kosters besättning som får förlänga sommarsäsongen ett par månader är självklart men någon måste ju göra det. :)

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *