Under hösten kommer FMV att lämna över de två första Visbykorvetterna i den slutliga versionen till Försvarsmakten. Men först väntar slutprov.
Ett flexibelt fartyg som kan anpassa sig till olika typer av hot och uppgifter och sedan ingripa med olika grad av styrka. Korvett typ Visby går snart i tjänst i Försvarsmakten med bland annat förmågor som undervattens- och ytstrid.
Närmast ska FMV genomföra funktions- och säkerhetsprov efter varvets slutförda installationer. Inför projektets slutliga leverans till Försvarsmakten ska FMV visa att korvetterna uppfyller ställda krav. Detta görs genom så kallade valideringsprov.
Stefan Svensson, är projektledare för fartygssystem på FMV, han är mycket glad över att provturerna har påbörjats enligt tidplanen för version fem.
– Vi fick nyligen sjövärdighetsbeviset för HMS Visby från Marinens fartygsinspektion. Det är ett kvitto på att fartyget är sjövärdigt, säkert och har en bra arbetsmiljö. Nu är det bara slutproven kvar.
Robot 15, helikopterlandningsplats och minröjning är några av de stora installationer som nu är på plats och kommer att testas, tester som kommer att ske tillsammans med Försvarsmakten.
HMS Visby har under våren varit på varv för installation av olika system, efter det rustades hon med allt från sängkläder till vapen. Sedan har driftsättning och vissa prov genomförts medan fartyget legat vid kaj. Och nu har alltså slutproven startat till havs.
– Många inom projektet på FMV, i Försvarsmakten, på Kockums och övriga underleverantörer har lagt ned oerhört mycket möda och energi för att göra fartyget klart inför slutproven. Som projektledare kan jag bara tacka och bocka och konstatera att vi nått en viktig milstolpe för projekt Visby, säger Anders Nilsson, projektledare på FMV.
HMS Nyköping, den andra korvetten i version fem som FMV ska överlämna till Försvarsmakten, ligger nu i skrovhallen på Kockums varv i Karlskrona för installationer. I sommar väntar sjösättning, rustning och prov inför överlämningen i höst.